רינגטון בתדר גבוה – הפעם הצלצול הוא בשבילכם!

תוכן עניינים

המצאה חדשה ומהפכנית בתחום הרינגטונים הסלולאריים מעוררת הדים רבים ברחבי העולם ובקרב האוכלוסייה הצעירה בפרט. מדובר על צלצול טלפון סלולארי, רינגטון בשמו המקצועי, שרק צעירים יכולים לשמוע.
הדבר נשמע קצת כרעיון שנלקח מסיפורי מדע בדיוני אך הוא באמת עובד וקיים בשוק, הרינגטון נמצא בשימוש בעיקר בארה"ב כרגע אך צלצולים מאותו סוג ניתנים להורדה ברשת האינטרנט.

בעיקר שימושי לתלמידים

הרינגטון משמש בעיקר תלמידים בבתי ספר וסטודנטים מסיבות מובנות, התלמידים יכולים לתקשר ביניהם באמצעותהודעות טקסט ושאר יכולות סלולאריות מבלי שהמורה או המרצה שומע דבר או שם לב להפרעה למהלך השיעור.

באופן טבעי ציבור המורים חושש מהתופעה כי היא מקלה על העתקה במבחנים והפרעה כללית למהלך הלמידה. הרינגטון משנה את מאזן הכוחות בקרב על השליטה בחזית הסלולארית בכיתות לטובת התלמידים.

למה רק הצעירים שומעים את הרינגטון?

ההסבר המדעי להצלחתו הגדולה של הרינגטון הוא התדר הגבוה שבו הוא מושמע. הרינגטון מתנגן בתדר כל כך גבוה שכמעט כל אדם מעל גיל 35 לא מסוגל לשמוע אותו ואילו ילדים וצעירים שומעים אותו ללא בעיות והפרעות.

כמו כל איברי הגוף, עם הגיל הם מזדקנים והופכים בלויים יותר, כך גם האוזניים, ככל שאנו מתבגרים אנו סובלים מתופעה טבעית שנקראת "האוזן המזדקנת", תופעה שגורמת לכך שהאוזן לא יכולה לזהות ולשמוע צלילים בתדרים גבוהים.
רוב הצלילים שאנו שומעים ומתקשרים איתם במהלך חיינו נעים בטווח של 200-8,000 הרץ, בטווחים אלו השמיעה קלה וברורה, הרינגטון המדובר מושמע בתדר גבוה בהרבה של 17 קילוהרץ.

איך עלו על הרעיון לרינגטון?

באופן אירוני למדי, הרינגטון שרק הצעירים שומעים פותח בראשיתו למטרה הפוכה לחלוטין, הצליל בתדר הגבוה פותח על ידי חברת אבטחה בריטית ומטרתו הייתה לשמש נשק לבעלי חנויות לפזר התקהלויות של ילדים ונערים מחוץ לחנות (בעיה נפוצה בבריטניה).

מכיוון שהצליל מושמע בתדר גבוה מאוד של 17 קילוהרץ ורק צעירים שומעים אותו, בעל החנות היה משמיע אותו ברחבי החנות ומחוצה לה ובני הנוער שלא היו יכולים לעמוד בעוצמת הצליל היו מתפזרים מהמקום. כך שלמעשה הצליל המקורי, שנקרא "היתוש", נועד להיות מבריח או דוחה ילדים, אך בפועל הכלי נלקח ושונה במקצת כך שהוא משמש נגד המבוגרים שרצו להרחיק את הילדים מלכתחילה.

מפתחי הצליל המקורי מבריטניה דווקא היו משועשעים מהניצול החדש של הרעיון המקורי שלהם, תגובת החברה הייתה שהרינגטון אינו העתק מדויק של צליל "היתוש" שהם המציאו אלא שכפול שעבר שינויים קטנים, בנוסף החברה החמיאה לממציאי הרינגטון ואמרה שיש לתת להם קרדיט על הרעיון המוצלח.

נבדק ועובד בשטח

הרינגטון עובד ונמצא בשימוש של תלמידים וצעירים רבים ברחבי העולם. הדבר נבדק על ידי מורה בבית ספר בארה"ב שקיבלה לידיה את הרינגטון, שלחה אותו גם לעמיתה שלה באותו בית הספר והשתיים בדקו את הנושא על כיתה של ילדי כיתה א' בבית הספר. המורות הפעילו את מכשיר הטלפון עם הרינגטון מתנגן ולהפתעתן הרבה, כל הילדים בכיתה שמעו את הצליל הצורם בבירור ואילו שתי המורות המבוגרות לא שמעו דבר.

לחלופין, בבית ספר אמריקאי אחר בעיר ניו יורק התלמידים חשבו לבצע את התעלול למורה למתמטיקה שלהם והחלו לתקשר ביניהם במהלך השיעור. הפעם ודווקא להפתעת התלמידים, המורה דרשה מיד לדעת של מי הטלפון שמצלצל ומפריע לשיעור. במקרה זה, המורה הייתה רק בת 28 ולכן שמעה את הצליל הגבוה בקלות.

רינגטון בתדר גבוה – זה קיים וזה עובד בשטח וכנראה פותח חזית חדשה בין מורים לתלמידים.