FREE טלקום

תוכן עניינים

תחום התקשורת בישראל צפוי לעבור בשנת 2012 מהפכה גדולה. משרד התקשורת מחזיר את הכוח ללקוח ומכניס אל תחום התקשורת הסלולרית מפעילים וירטואלים ומפעילים סלולריים נוספים אשר אמורים לתת ללקוח הקצה הרבה יותר אפשרויות בחירה ובהתאמה הוזלה של מחירים ועליה ברמת השירות. בין השחקנים המובילים בתחום נמצאים חברת מירס וחברת גולן טלקום ובמפעילים הסלולריים ניצבים רמי לוי וחברת סלרן.

FREE  טלקום

אחד המפעילים הוירטואליים אשר היה הראשון מסוגו שהציע שיחות חינם בישראל הינו חברת FREE טלקום. החברה התחילה את דרכה בישראל כשהציעה שיחות חינם דרך האינטרנט הסלולרי  (VoIP) דוגמאת וייבר וסקייפ. זאת ועוד, חברת FREE טלקום היתה אחת החברות הראשונות שהציעו שליחת מסרונים דרך האינטרנט הסלולרי. מכאן שמיקומה בין השחקנים החדשים בתחום מובטח, אולם האם כך הדבר?

המשקיע עזב

חברת FREE היתה אחת השחקניות אשר שאפה להיכנס לתחום הסלולר ולמהפכה הסלולרית בישראל. אחת הפניות שלהם היתה אל המשקיע שלמה שמלצר, הבעלים של קבוצת שלמה Sixt, הפעילות בין השניים החלה אך לאחרונה כנראה נרתע שמלצר מריבוי המתחרים בתחום ופרש מההשקעה. עקב זאת, נותרה חברת FREE ללא משקיע ובלא אפשרות אמיתית להיות שחקן בתחום התקשורת הסלולרית המתחדש בישראל.

מנכ"ל חברת FREE טלקום, ליאור בנאי מגיב בצער רב למהלך. הוא מציין כי בשל נסיונה הרב של החברה והעובדה כי כבר פעלה בשוק הישראלי הכניסה לעולם הסלולר היתה טבעית. עוד מוסיף בנאי: "חברות הסלולר הרוויחו בשני הרבעונים האחרונים מיליארד וחצי שקל רווח נקי כי לא התחלנו לפעול עדיין. כבר ב-2010 סיימנו את כל הפעילויות: רגולציה, הסכמים, השקעות השקענו בתשתיות מדהימות כדי להיות full MVNO: יש לנו שני מתגים משלנו ושני HLR שיכולים להתארח על אנטנות של סלקום, אורנג ופלאפון, מערכת בילינג משלנו, דאטה, הסכמי נדידה – כל השירותים של מפעיל גדול חוץ מאנטנות. אנחנו יכולים לשרת חצי מיליון לקוחות. בניגוד לרמי לוי אנחנו מייצרים את הדקות בעצמנו – לכן הדקה שלנו היא בהכרח יותר זולה".

היכולת לתת לצרכן יותר היא גולת הכותרת עליה מדברים ב-FREE טלקום מתוך נסיון אולם העדר המשקיע לא יאפשר את כניסתה לשוק התקשורת הסלולרית בקרוב. בימים אלה מחפשת חברת FREE טלקום משקיע אסטרטגי אשר יהיה מוכן "להציל את המהלך " ולאפשר להם להפוך ולהיות שחקן משמעותי עוד בשנת 2012 כמו יתר החברות המצטרפות לשוק הסלולר.

הרבה רשתות קמעונאיות פנו לחברת FREE טלקום במטרה למכור בהם את מוצריהם ולמנכל החברה ליאור בנאי ברור שהם יכולים להיות שחקן מוביל בתחום. לדבריו, החברה מוכנה לפעילות כבר בטווח המיידי ורק מחכה למשקיע אשר יאמין במוצר וירוץ קדימה לכבוש את שוק הסלולר.

מפעילים חדשים ב-2012

הריבוי הפתאומי יחסית של מפעילים מסוגים שונים ייצור עם כניסת שנת 2012 תחרות גדולה אשר תבוא לידי ביטוי הן מצד החברות הקיימות והן מצד המפעילים החדשים. המפעילים הסלולרים החדשים אף מחוייבים בהחזר ערבות גבוה אשר יובל להוזלת מחירים ולתחרות מאסיבית על ליבו של הצרכן הישראלי.

הצרכן הישראלי מקבל בחזרה את יכולת הבחירה וריבוי אפשרויות הבחירה אשר יחיבו אותו להיות צרכן נבון ולבחור בחוכמה מבין המפעילים השונים (סלולרים ומפעילים וירטואלים) את החבילות והשירותים שיתאימו לו ביותר ויאפשרו לו לדבר כמה שיותר ולחסוך כמה שיותר במקביל.

פעילות משרד התקשורת בתחום פתחה את התחרות ומעודדת ריבוי של חברות בתחום אולם כפי שניתן לראות בהשקעה ב-FREE טלקום לעיתים גם ריבוי של חברות יכול להפחיד משקיעים בתחום רווי כמו שוק הסלולר הישראלי.