תביעות נגד חברות סלולאריות

תוכן עניינים

 

כמו כל חברה מסחרית אחרת, חברות הסלולר בארץ ובעולם חשופות לתביעות פרטיות, ייצוגיות וכלליות הנוגעות ישירות לאופי הייחודי שלהן בתור חברות סלולר וכל המשתמע מכך, או בנושאים הקשורים להיותן חברות עסקיות המנהלות וגובות כספים של לקוחות.

תביעות נגד קרינה

בשנים האחרונות עלתה וגברה קריאת העם נגד הצבת אנטנות סלולאריות במקומות כאלה ואחרים. הטענה הייתה שהאנטנה היא זו שגורמת לקרינה הרבה, ותושבי השכונות לא מוכנים להצבת אנטנות בשטחיהן מחשש להשפעות הקרינה. חברות הסלולר העלו טענה שאנטנה דווקא גורמת להפחתה בקרינה ולא להגברה שלה בניסיון לבלבל את התושבים הזועמים.

הדבר נכון, אך נכון חלקית. אמנם מספר רב יותר של אנטנות אכן מקטין את רמת הקרינה הנוצרת במכשיר הסלולר המנסה לשדר אות ופוגש בצורך לשידור אות חזק יותר, אך עצם העובדה כי מוצבת "תחנה מרכזית" של שידורי סלולר ליד הבית לא משנה את העובדה שהקרינה רבה.

כל העת ניתן לשמוע על תביעות ייצוגיות של חברות הסלולר השונות בגין הצבת אנטנות בקרבת גני ילדים או שכונות מגורים, ורובן נענות בחיוב על ידי המדינה. יתרה על כן, בחודש מאי של שנת 2008 חויבו חברות הסלולר בדיווח על התקנת אנטנות סלולאריות, ובכך נמנע מצב של התקנה בריונית לפי צרכי החברה ללא כל התחשבות בתושבים ובלקוחות.

תביעות בגין הפרות חוזה

הפרות חוזה חד צדדיות הן עילה נפוצה לתביעה בקרב חברות הסלולר. דוגמא לכך ניתן למצוא במקרה של חברת שליחויות שעקב סיבות טכניות בחברת פלאפון לא נגבו ממנה תשלומים קבועים המגיעים לחברה.

כתוצאה מחוסר הגביה הופסקו באופן חד צדדי על ידי חברת פלאפון השירותים הסלולאריים הניתנים לחברת השליחויות ובכך נגרם לה נזק כלכלי. בסופו של דבר, חברת השליחויות פוצתה על ידי חברת פלאפון בכ-170,000 ₪ כפיצוי על עוגמת הנפש, ועל הנזקים הכלכליים שנגרמו לה.

תביעות בגין גביה לא חוקית

מי שיצא לו לנסוע בכבישי הערבה, בקעת הירדן או בחלקה המזרחי של רמת הגולן בודאי נתקל בהודעה מהחברה הסלולרית שלו בה הוא קיבל בקשה לבחור את רשת הסלולר בה הוא מעוניין להשתמש במכשיר הסלולר שלו עקב קרבה לגבול הירדני.

לעתים ניתן לקבל הודעה זו אף במרחק של שלושים וגם ארבעים קילומטרים מהגבול, ואף יותר. העניין הוא שהרשת הירדנית גובה כסף רב בהרבה עבור שיחות יוצאות ונכנסות, וההודעה הקטנה שכביכול פוטרת את החברה הסלולארית מטיפול במקרה אינה מובנת ללקוח כלל, ולעתים נגרמים נזקים כלכליים רבים ללקוחות פרטיים בגין גביה מוגזמת ולא חוקית שלא בצדק.

מדי שנה מוגשת תביעות ייצוגיות נגד חברות הסלולר על סכומים של מיליוני שקלים כמחאה על גביה מוגזמת ולא חוקית שיכולה להגיע עד לפי חמישים ממחיר הגביה הרגיל שהיה נקוב בחוזה ההתקשרות עם חברת הסלולר.

אולי זו התביעה הבאה? חיובי פלאפון לעסקים קטנים

תביעות נגד חברות סלולר בעולם

בדומה לתחומים רבים, כך המצב בעולם הוא כמו בארץ, רק גדול פי כמה. בבריטניה ובארצות הברית למשל, הוגשו בשנת 2000 מספר תביעות ייצוגיות על סך מיליארדי דולרים על ידי עורך הדין פיטר אנגלוס שהוביל מאבקים נגד חברות הטבק וזכה.

תביעות הוגשו כנגד חברת ווריזון – שנחשבת לחברת הסלולר הגדולה ביותר בארצות הברית, וכנגד חברת וודפון – ענקית הסלולר הבריטית. התביעות הוגשו בטענה של גידולים סרטניים במוחות של חלק מהלקוחות בניסיון להוכיח כי הגורם הישיר לכך הוא הקרינה שנגרמה כתוצאה משימוש במכשיר הפלאפון. סך כל התביעות בארצות הברית הוערך בכ – 4.2 מיליארד דולרים.