שקיפות בחברות הסלולר

תוכן עניינים

אחד התסכולים הגדולים ביותר אשר הטרידו רבות את אזרחי המדינה, מופנה ככל הנראה כלפי חברות הסלולר, ממגוון סיבות: חוזים מורכבים ובעלי עשרות סעיפים בלתי מובנים, חשבונית חודשית עם לא מעט חיובים בלתי מוצדקים ו/או מאושרים על ידי הלקוח המגיעים לעשרות ואף מאות שקלים בכל חודש ואי יכולת קבלת תשובות ברורות וחד משמעיות מנציגי השירות.

החל מה-13 לספטמבר 2011, התסכול כתוצאה מההתנהלות הבלתי שקיפה של חברות הסלולר הגיע לקיצו, הודות לשורה של תקנות ותיקונים חדשים ברשיונות חברות הסלולר, בהתאם למדיניות של שר התקשורת מר משה כחלון, אשר בגינן, כל חברות הסלולר מחוייבות לעדכן את הלקוחות בגין שינויים אשר עומדים להתבצע.

יתרה על כך, על פי התקנות החדשות, אין הן רשאיות לבצע פעולות בחשבון הלקוח, כגון גבייה בגין שירותי תוכן סלולרי אשר הוא מעולם לא ביקש, ללא אישור מפורש בכתב ממנו ובנוסף, במידה והלקוח מבקש להתנתק משירותי הסלולר של חברה מסויימת, היא מחוייבת לשלוח מסמך כתוב המאשר את עצם הוצאת הניתוק לפועל.

המטרה של התיקונים הללו הינה אחת – שקיפות מלאה כלפי הלקוח, אשר תבוא לידי ביטוי באמצעות הנזק הכלכלי הנגרם כתוצאה מחוזים מורכבים ובלתי מובנים, מידע לא ברור או אי נגישות אליו, שירותי תוכן יקרים, אך בעיקר, עצמאות רבה מדי מצדם של נציגי השירות.

שינויים בהסכם ההתקשרות בין חברות הסלולר למנויים

הודות לתקנות ולתיקונים החדשים אשר נוספו ברשיונות חברות הסלולר, הסכם ההתקשורת בינן לבין המנויים יהיה בהיר וקל להבנה הרבה יותר. ההסכם יכלול שני עמודים ברורים: עמוד עיקרי פרטי התוכנית ועמוד המכיל טופס גישה לשירותים. חידוש נוסף הוא חיוב חברת התקשורת לשמור עותק עדכני של ההסכם המקורי עם כל השינויים אשר נערכו בו.

עיקרי פרטי התכנית

עמוד עיקרי פרטי התוכנית יכלול את הדברים הבאים: משך תקופת ההתחייבות ומועד סיומה; מכלול התעריפים הנגבים על ידי החברה הסלולרית בגין השירותים שצורך הלקוח; פירוט מלא של ההטבות שניתנו למנוי; שיעורו של כל תשלום קבוע במידה ויש; ופירוט מלא אודות אופן חישוב קנסות היציאה במידה והלקוח מבקש להתנתק מהשירות של החברה הסלולרית (על פי תיקון אשר ייכנס לתוקף בתחילת 2012 בחוק ההסדרים). כמו כן, מעתה, על כל החברות הסלולריות לספק לכל המנויים, הנמצאים בתוכנית ללא התחייבות, התראה מראש של 14 יום אודות שינויים בתעריפים.

טופס גישה לשירותים

טופס גישה לשירותים בא לפטור את מנויי כל חברות הסלולר מחיובים הזויים בגין שירותי תוכן חיצוניים, אותם לא ביקשו לקבל, אשר לא אחת מגיעים לסכומים של אלפי שקלים. הטופס מגיע כטבלה המפרטת את כל שירותי התוכן הקיימים. כאן, המנוי יכול לבחור לחסום את מכלול השירותים או את חלקם.

בנוסף, חברות הסלולריות מחוייבות מעתה לשלוח את הטופס הזה לחשבון הטלפון של המנויים הותיקים לפחות פעמיים בשנה. בין אם הוא מעוניין לקבל את השירותים הללו ובין אם לא, במידה ולא התקבל מענה לכאן או לכאן בתוך שנה, על חברת הסלולר לחסום את המנוי מכל השירותים באופן גורף, חוץ משירות השיחות לחוץ לארץ.

שינויים באופן ההתקשרות הפרונטלית

על מנת למנוע עיון לא מעמיק בחוזה ההתקשרות על צג המחשב של נציג השירות, האחרון יגיש למבקש המינוי עותק מודפס של החוזה ויאפשר לו לקרוא אותו, מתחילתו ועד סופו. השלב הבא של החתימה על החוזה יכלול חתימות של נציג החברה ומבקש המינוי על חוזה ההתקשרות המדובר, שלאחריו יספק הנציג כעותק צילום של החוזה עם החתימות של שניהם. רק לאחר מכן, הנציג יוכל לגבות את החוזה בכתב באמצעות חוזה התקשרות זהה, אך אלקטרוני.

כל שינוי בחוזה אשר יתבצע לאחר מכן, כגון קבלת שירותים נוספים, ביטול שירותים או הצטרפות לחבילות מסויימות, יבוצע בחתימה מראש של הלקוח ובגיבוי בכתב של בקשת השינוי אשר יסופק למנוי.