רשתות וירטואליות – מפעילות סלולריות חדשות

תוכן עניינים

MVNO – מפעיל רשת תקשורת וירטואלית

MVNO הן ראשי התיבות של "Mobile Virtual Network Operator", ובעברית "מפעיל רשת תקשורת וירטואלית". רשת MVNO היא רשת סלולרית חדשה, העושה שימוש בתשתיות התקשורת הקיימות ובאנטנות של חברות הסלולר הפעילות בשטח, ללא כל צורך בתשתית פיסית משל עצמה.

ישנם שני מודלים עיקריים של MVNO הקיימים בעולם:

1. Full MVNO – המתייחס למפעיל בעל מרכז טלפוניה עצמאי החוכר תשתית טלפוניה מחברות סלולר קיימות.

2. Basic MVNO – מפעיל חדש הקונה דקות שיחה ממפעיל קיים תוך ניצול הנחת כמות שיחות ומכירתן בהוזלה משמעותית לצרכן.

בשימוש בכל אחת משיטות אלה ישנו פוטנציאל רב להוזיל בצורה ניכרת את מחירי השיחות בטלפון סלולרי, בעיקר על בסיס ההבדלים בין מחירי דקה עסקית לדקה של צרכן פרטי שהיא מטבעה יקרה יותר. עם זאת, חשוב לזכור, כי הקמה של מיזם MVNO חדש תלויה, מטבעה, בהסכם שיתוף שייחתם עם המפעילות הקיימות.

לקראת שוק תחרותי יותר

משרד התקשורת פרסם לפני כשמונה חודשים שימוע עבור רישיונות לשירותי תקשורת וירטואלית, כשהמטרה היא להגביר את התחרות בשוק ולאפשר כניסה של מפעילות סלולריות חדשות לשוק בישראל, בו קיימות כיום רק ארבע חברות: סלקום, אורנג', פלאפון ומירס.

חברת Hot, חברת 012 סמייל, חברת 018 אקספון ודואר ישראל, מקוות כל אחת להיות מפעילה סלולארית וירטואלית העושה שימוש בתשתית תקשורת קיימת. לעומתן, חברות הסלולר הישראליות הקיימות חוששות מאוד מכניסתם של מפעילים וירטואליים חדשים אל השוק בעיקר בשל הפגיעה הצפויה בהכנסותיהן.

חשש זה נובע בעיקר מהעובדה, כי מפעיל וירטואלי שירכוש מהחברות זמן אוויר וימכור אותו בהנחה ניכרת כחלק מחבילות תקשורת שיכללו בנוסף גם אינטרנט, טלפון קווי וטלוויזיה – צפוי לנגוס בהכנסותיהן.

רשתות וירטואליות בעולם

שיטת הרשתות הוירטואליות בתחום התקשורת הסלולארית מצליחה מאוד בכל רחבי העולם: בארצות הברית, בבריטניה, בגרמניה, בהולנד, בבלגיה ובמדינות נוספות. המפעילות הסלולאריות הוירטואליות הן לרוב חברות קטנות, חדשניות וגמישות המוצאות נישה מיוחדת משלהן.

בגרמניה חברת Freenet המספקת שירותי טלפוניה וירטואלית, היא היום הרשת הגדולה ביותר בעולם והיא כוללת יותר מ- 19.5 מיליון משתמשים. הכנסותיה של החברה ברבעון השלישי של שנת 2008 מתקשורת סלולארית וירטואלית עמדו על יותר ממיליארד יורו.

באנגליה ניתנה אפשרות החל מאמצע שנת 2007 להצטרף לתוכנית שירותי תקשורת סלולארית ללא כל התחייבות, ללא חתימה על חוזה ואפילו ללא תשלום, כאשר המודל העסקי כולו מבוסס על צפיית הלקוחות בפרסומות שונות.

רשתות וירטואליות בישראל

במדינת ישראל ישנן, כאמור, כמה חברות המעוניינות לפעול בשיטת ה-MVNO והן מבטיחות להעניק ללקוחותיהן שירותי תקשורת סלולארית מתקדמים במחיר נמוך בצורה משמעותית מהמחירים שגובות היום חברות הסלולר מלקוחותיהן.

עם זאת, החברות הקיימות מתנגדות לכניסת הרשת הוירטואלית הסלולארית לשוק בישראל בטענות שונות ועושות כל שביכולתן על מנת לטרפד את המהלך.

טענתן המרכזית היא, שהן השקיעו השקעה כספית גדולה ובנו תשתיות תוך נטילת סיכונים רבים, וכניסת הרשת הוירטואלית היא, למעשה, הלאמה של התשתיות לטובת "טרמפיסטים" שיפגעו לא רק ברווחיות של החברות אלא גם במוטיבציה לשדרג את רשתות התקשורת הקיימות.

נוסף לכך, טוענות חברות הסלולר הוותיקות, כי המודל הכלכלי של MVNO איננו מתאים לישראל, שכן השוק בארץ רווי מספיק והמחירים הקיימים הם נמוכים ביחס למדינות אחרות.