האם מצותתים לטלפון הסלולרי שלך?

תוכן עניינים

דמיינו שמישהו יודע מה אתם עושים בכל זמן ושומע כל מה שאתם אומרים. לבעלי מכשירים סלולאריים האיום הזה הופך לאחרונה לממשי יותר ויותר. ניתן כיום להשיג מידע לגבי ציתות לטלפונים סלולאריים ברשת האינטרנט וישנם המון מקרים ברחבי העולם של אנשים שנפגעו מפעולות ציתות כאלו ואחרות.

בכל מקום, בכל זמן

משווקי תוכנות באינטרנט טוענים שיאפשרו ללקוחות להתחבר לכל טלפון סלולארי ולשמוע שיחות, לקרוא הודעות טקסט ולעקוב אחר המיקום הפיזי של המכשיר בכל מקום ובכל זמן. הטענות הן שניתן לגלות בן זוג בוגדני, להגן על הילדים מפני מטפלת מתעללת או לשמוע מה הבוס חושב עליך.

אותם יצרני תוכנות טוענים גם כי ציתות לטלפונים אינו ניתן לגילוי והתהליך בלתי נראה למשתמש כלל. הדברים מקבלים אישור מקצועי של מומחי תקשורת, מחשבים ואבטחת מידע שאומרים שכיום ניתן לצותת גם למכשירים המתקדמים ביותר.

הוכחות בניסויים בשטח

בניסויים של תוכנות ציתות בשטח ההבטחות אכן התגלו כאמיתיות. לאחר קבלת רשות ממשתמשת סלולארית בארה"ב הכתב החוקר שערך את הניסוי הצליח להוריד ולהתקין תוכנת ציתות ובקלות יחסית להקשיב בטלפון האישי שלו לכל השיחות שאותה משתמשת ניהלה עם משפחתה.

בכל פעם שנעשתה או התקבלה שיחה בטלפון, המצותת קיבל הודעת טקסט מיידית שדיווחה על העניין. על גבי המחשב האישי, הכתב קיבל עותקים מכל הודעות הטקסט שהמשתמשת שלחה ורשימת מספרי הטלפון שחייגה אליהם ושיחות שביצעה.

כמו כן, לא משנה לאן אותה משתמשת הלכה, הכתב קיבל עדכוני לווין על מיקומה הפיזי המדויק.

ציתות סלולרי מתקדם

לאחר התחברות לטלפון סלולארי בעזרת תוכנת ציתות שכזו, המכשיר הופך למכשיר ריגול מיידית – גם כאשר הוא אינו נמצא בשימוש והמכשיר סתם מונח לו על השולחן. המצותת יכול למעשה בכל שלב להתחבר לטלפון ולהפעיל את הרמקול כדי לשמוע את כל מה שקורה בסביבת הטלפון.

החברות הסלולאריות בישראל ובעולם לא ממש נותנות עדיין את הדעת לנושא וכמובן שאינן מעורבות ישירות בנושא. הרבה חברות בעולם טוענות שאין להם מידע על פעולות ציתות כאלו או על תוכנות שמציעות את השירות למשתמשים.

ציתות ממשלתי

כמובן שבאופן רשמי ציתות לטלפונים סלולאריים הוא פעולה לא חוקית, כמו כן, מרבית החברות שמוכרות תוכנות ציתות כאלו נמצאות במדינות זרות במזרח הרחוק או באירופה מטעמים מובנים.

למרות זאת, יש להניח, ולגבי ממשלת ארה"ב יש אף וודאות די ברורה, כי ממשלות גם מסתמכות על תוכנות ציתות לטלפונים סלולאריים כדי לעקוב אחר חשודים בפשיעה כזו או אחרת וכדי לעקוב אחר פעולות שונות של אזרחים או גורמים ביטחוניים.

כיצד להגן על עצמכם?

מומחי אבטחה מציעים כמה עצות שימושיות להגנה מפני ציתות לטלפון הסלולארי הפרטי שלכם:

  • לוודא כי המכשיר איתכם תמיד ולא לאפשר למישהו הזדמנות להוריד אליו תוכנת ריגול כלשהי.
  • אבטחת הטלפון בעזרת סיסמת כניסה אליו כדי שרק מי שאמור להתחבר אליו יוכל לעשות כן.
  • טלפונים בעלי גישה לאינטרנט, במיוחד החדישים עם גישה אלחוטית ישירה, הם בקבוצת הסיכון הגבוהה ביותר.
    מי שאין לו צורך במכשיר עם אינטרנט יכול לבחור אחד ללא התכונה הזו או פשוט לוודא כי החיבור האלחוטי לא מופעל כאשר לא משתמשים בטלפון לגלישה.
  • להסיר את הסוללה מהמכשיר כאשר אינו בשימוש או כאשר נמצאים בישיבות חשובות – הדבר מוכר מהצבא לרבים כי יש דרישה חד משמעית להפריד את הסוללה בישיבות.
  • לשים לב אם הסוללה חמה גם ללא שימוש.
  • לשים לב אם הטלפון מואר בזמנים לא הגיוניים וללא שימוש.
  • לשים לב לצפצופים ונקישות לא צפויים במהלך שיחות.