פרסום סלולרי – לקוחות פוטנציאליים בלחיצת כפתור

תוכן עניינים

בנית תכנית פרסום בסלולרי

עם התפשטותן המטאורית של החברות הסלולריות לא חמקה מעיני המפרסמים וממשרדי פרסום העובדה כי קיימת בשוק הסלולרי רשת מנויים עצומה, אשר הגישה אליה נוחה ופשוטה. בפרסום סלולרי "מודעות" הפרסומת מופנות אל בעלי המכשירים הסלולריים באמצעות הודעות SMS או על ידי הודעות המכילות קישור אל רשת הWAP (האינטרנט הסלולרי). לאחרונה מתאפשרת אפילו העברה של הודעת מולטימדיה (MMS) הכוללת תמונה, וידאו וקול.

הפרסום הסלולרי מן הסוג הזה נתקל בבעיה, מאז שנכנס לתוקפו החוק האוסר על שליחת "דואר זבל", בתחילת 2009. מאותו רגע והלאה, מי שבוחר לשלוח ללא הסכמה הודעות פרסומיות למנויים של רשת סלולרית – עשוי להיתבע לדין ולמצוא את עצמו מחויב לשלם קנסות גבוהים ופיצויים נכבדים. החוק קובע פיצוי של 1000 שקלים לכל מי שקיבל הודעת דואר אלקטרונית בעל כורחו.

בשל המצב החדש, פותחו מודלים המציעים למנויים הטבות (דוגמת הוזלה במחיר השירות) תמורת הסכמתו לקבל פרסומות אל מכשיר הטלפון הסלולרי שלו. שיטה נוספת שפותחה על ידי מפרסמים ובאה להתמודד עם חוק "דואר הזבל" הנ"ל, היא הסוואת הפרסום, או שילובו בתוך שירות מסירת מידע שהמנוי כן מעוניין לקבל (למשל, שירות קבלת עדכונים לגבי מצב תנועה בכבישים).

בניית תוכנית פרסום סלולרית, דומה לבנייה רגילה של קמפיין פרסומי. בתחילה, יש להגדיר את המטרות ואת קהל היעד. לאחר מכן יש לנתח את מאפייני המדיה שתשמש לפרסום (במקרה זה הרשת הסלולרית) ולבדוק עלויות. בשלב הסופי יש לקבוע מסגרת תקציב ולפתח אמצעים להערכת יעילות הקמפיין ועדכונו, גם תוך כדי ניהול מסע הפרסום. השלב האחרון הוא כמובן ליצור הודעה המעבירה את המסר הנבחר בצורה הטובה ביותר.

היסטורית הפרסום הסלולרי

מטבע הדברים, בגין ההתפתחות המהירה של הטכנולוגיה בתחום התקשורת הסלולרית והזמן הקצר שהיא באוויר העולם, אין לפרסום באמצעותה היסטוריה ארוכה במיוחד. למעשה, עד שהתבסס השימוש הנפוץ בשירותי הסמס, לא הייתה אפשרות מיוחדת לפרסום סלולרי, מעבר לשיחות רגילות של שיווק טלפוני. למעשה פרסום סלולרי מסודר, החל רק בשנת 2006 כאשר ענקית הסלולר האמריקאית "ספרינט", פיתחה מודל שהציע הנחות בתעריפים בתמורה להסכמה להיחשף לפרסומות.

בישראל היה נפוץ השימוש בשליחת הודעות פרסומת ב-SMS ללא הסכמת המקבל, אך כאמור מרגע כניסת חוק "דואר הזבל" לתוקפו גבר חששם של מפרסמים מפני תביעה. כרגע, ממשיך הפרסום הסלולרי להתבצע באמצעות שירות ה"SMSER", המעניק זיכוי כספי למי שמביע הסכמה לקבלת פרסומות בסלולרי.

דרך נוספת לפרסום סלולרי התאפשרה עם התפתחות טכנולוגית האינטרנט הסלולרי. בעקבות התפתחות זו החלה תופעה של הקמת מיני – אתרים ברשת ה-WAP, אשר המנוי מופנה אליהם באמצעות קישור שהוא מקבל למכשיר הסלולרי שלו. אתרים מן הסוג הזה, מאפשרים הצגת תכנים ססגוניים יותר ללקוחות הפוטנציאלים.

יתרונות וחסרונות

יתרונות הפרסום הסלולרי אינם מבוטלים. המחיר הזול יחסית והאפשרות למקד ולפלח את הפרסום, כך שיגיע לקהל יעד מסוים, קורצים מאוד למפרסמים. הפופולריות של קבלת הודעות לסלולרי בקרב הציבור, מבטיחה שכמעט 100% ממקבלי ההודעה הפרסומית אכן יצפו בה.

לפרסום הסלולרי קיים גם פן אישי המתאפשר הודות למדיה הסלולרית, מאחר והפרסומת מגיעה בעצם למכשיר הטלפון הפרטי. כמו כן, האפשרות לשלוח את הפרסום כמעט באופן מיידי מרגע שהוחלט עליו, מעניקה למפרסמים יכולת תגובה מהירה לתנועות ולאירועים בשוק.

לפרסום הסלולרי ישנם גם חסרונות. החסרונות העיקריים הם המגבלות של פרסום באמצעות מכשיר כמו טלפון סלולרי. קשה מאוד ליצור פרסום מרשים מעל גבי המסך הקטן של הטלפון הנייד. בנוסף, הפן האישי שהוזכר קודם יכול להיות גם בעוכריו של המפרסם, שכן הפרסומת עצמה חייבת להיות אישית מכיוון שהחשיפה אליה היא כזו.