ניתוק ללא קנס

תוכן עניינים

בעולם המודרני כולם מחוברים לחברות התקשורת. בימים בהם לכל אדם יש טלפון סלולרי אחד לפחות, חיבור לאינטרנט, חיבור לכבלים או לוויין וכמובן חיבור למסלולים שונים לחיוג בארץ ובחו"ל כוחן של חברות התקשורת אל מול הלקוח אינו סימטרי ומותיר את הלקוח מחויב פעמים רבות לתקופות ארוכות על מנת להצטרף לשירות. אולם, החל מנובמבר 2011 נכנסה לתוקף תקנה חדשה לפיה כל לקוח שיבחר להתנתק מהחברות השונות יוכל לעשות זאת בלא קנס ובתשלום דמי יציאה נמוכים בלבד.

סופו של תהליך החזרת הכוח לצרכן

הבשורה של יכולת הניתוק בלא קנס מהווה סיום של תהליך אשר התרחש ברשותו של שר התקשורת משה כחלון להפסקת כבילת חברות התקשורת את האזרח אשר מחוייב להשתמש בשירותיהן ובלא יכולת בחירה היה עליו להתחייב לתקופת הצטרפות ארוכה. כחלון הוביל מהלך של הגבלת קנסות היציאה בעת התנתקות מחברות התקשורת עוד באוגוסט 2011 והשלמת התהליך התרחשה לאחרונה כאשר עברה התקנה לפי ניתן להתנתק בקלות ובלא תשלום קנסות גבוהים מכלל חברות התקשורת.

בין החברות מהן ניתן להתנתק בלא קנס או התחיבות נמצאות המובילות בחברות התקשורת :בזק, אורנג, הוט, 012 ועוד. העלות אותה יצטרך לשלם הלקוח על יציאה מתוכנית טרם סיום ההתחייבות הינו כ-8% מהסכום הממוצע של חשבונו החודשי כפול מספר החודשים שנותרו לסיום תקופת ההתחייבות. תשלומי ציוד קצה אשר נרכש על ידי הלקוח מחברת התקשורת  ימשיכו את החיוב גם לאחר ההתנתקות מהחברה.

ציוד קצה קנוי מול ציוד מושכר

בתקנה החדשה מצויין מפורשות כי ציוד קצה מושכר (כגון ממירים הניתנים בעת ההתחברות לחברות הכבלים) יוחזר לחברה והלקוח לא יחוייב עליו בהמשך, זאת לעומת ציוד קצה אשר נקנה ונשאר אצל הלקוח (למשל סמארטפון) אשר יכול לשמש את הלקוח בהמשך גם בחברות אחרות והוא מהווה מוצר שנקנה ואין עליו החזר.

זאת ועוד, לקוחות

אשר קיבלו שירותים כוללים מחברות התקשורת (לדוגמא כבלים, טלפון ביתי וטלפון סלולרי בחשבון אחד) יוגבלו קנסות היציאה ויפוקחו גם עליהם בשל גובה החשבון החודשי הרב שיכול להפוך את קנס היציאה לגבוה ולא פרופורציאונלי.

מחזירים את הכוח ללקוח

ההתקנה החדשה מחזירה למעשה את הכוח ללקוח והופכת אותו לקצת יותר שווה ביחס לקוח – חברת תקשורת. הכוח הרב שיש לחברות התקשורת בעידן המודרני הוביל ליצירת קנסות לא הגיוניים ולחוסר יכולת מוחלטת של הלקוח לצאת מחוזה אחיד עליו חתם בלי כל יכולת לשנות את תכניו. שר התקשורת משה כחלון אשר קידם את החקיקה אמר "תם העידן שבו לקוח שמבקש לעבור מחברה לחברה נדרש לשלם קנסות בלתי סבירים", ואף תרם לקידום ההצעה כהצעת חוק פרטית ולא ממשלתית שהוביל לאישור מהיר של ההצעה.

משרד התקשורת הוסיף ומסר כי: "לשם הגברת התחרות והרחבת האפשרויות העומדות בפני הצרכן, משרד התקשורת החליט לצמצם את חסמי המעבר ולהקל על מנוי המבקש להחליף את החברה שממנה הוא צורך שירותים".

התקנה הופכת את היכולת של הלקוחות לעבור בין חברה לחברה ביתר קלות ולמעשה מגדילה את התחרות בין החברות השונות ומטילה את החובה על שימור הלקוח עליהן בדרכי נועם ותוך יצירת מאגר של לקוחות מרוצים ולא מתוקף "תקופת מחויבות" המוטלת על הלקוח. החזרת יכולת הבחירה ללקוח מחזירה למעשה לפעולה את עקרונות השוק החופשי ונותנת אפשרות אמיתית לשיפור התנאים של הלקוחות אל מול חברות התקשורת ומעבר לחברה אחרת באם לקוח לא מרוצה מהשירות או התנאים בחברה מסוימת.