חוק ניידות מספרים

תוכן עניינים

מהי ניידות מספרים?

לפי לשון תיקון חוק התקשורתהמתייחס לנושא ניידות מספרים, יכולים לקוחות חברות הטלפון הסלולרי לעבור מחברה אחת לאחרת מבלי לאבד את מספר הטלפון הישן שלהם.

מטרתו העיקרית של חוק ניידות מספרים היא להגביר את התחרות בענף בין חברות הטלפון הסלולרי, להוריד את מחירי השיחות ולהביא לשיפור ברמת השירותים השונים הניתנים לצרכן.

במשרד התקשורת סבורים, כי הקלות בה ניתן לעבור מחברה אחת לאחרת יוצרת תנאי תחרות, אשר לא היו קיימים בהליך הישן והמסורבל.

לאחר שמרבית ספקיות הטלפון לא נערכו כראוי מבחינה טכנולוגית ליישמו, נדחתה כניסתו לתוקף של התיקון, ומשרד התקשורת פרסם מסמך שימוע שמטרתו הייתה להנהיג עיצום כספי החל מתאריך ה-2 לדצמבר 2007 על חברות שלא תמלאנה אחר ההוראות. בעקבות המסמך נערכו כראוי בכל חברות הסלולר.

עיקרי חוק ניידות מספרים ויתרונותיו עבור הצרכן

  • ניידות המספרים תחול בנפרד על רשתות הטלפון הנייח ועל רשתות הטלפון הסלולארי.
  • הניוד בין חברה לחברה לא יהיה כרוך בכל תשלום אלא אם קיימת התחייבויות כספית קודמות כלשהי לספק הישן. לפי לשון החוק, אסור לחברות לגבות כל קנס יציאה מהלקוח או למנוע את המעבר לחברה החדשה גם עם קיימים חובות שעדיין לא שולמו.
  • מרגע הגשת הבקשה לניוד לספק חדש, יבוצע המעבר של הלקוח אל הספק בפרק זמן שלא יעלה על ארבע שעות.
  • משך הזמן בו רשאיות החברות להפסיק את שירות הטלפוניה ולנתק את הקו לא יעלה על חצי שעה.
  • ניידות בין רשתות טלפון נייחות תתבצע רק באותו אזור חיוג גיאוגרפי ולקוח המתגורר, לדוגמה, בחיפה לא יוכל לשנות את קידומת מספר הטלפון שלו מ-04 ל-02.

בעקבות כניסת החוק לתוקפו קראה המועצה לצרכנות ללקוחות הרשתות השונות, שלא להתפתות לכל אותם מבצעים שכל מטרתם היא לכבול אותם לתקופות ממושכות, ולמעשה לרוקן את החוק ממשמעותו. שכן, חברות הסלולר החלו להציע ללקוחותיהן הוותיקים הצעות שונות ומפתות, אשר כל מטרתן היא לשמור עליהם בכל מחיר.

מרבית ההצעות כוללות, נוסף להטבות השונות, גם התחייבות של הלקוחות לחברות שלא לעזוב אותן במשך תקופה של שלוש שנים. מבירור שערכה המועצה לצרכנות עלה, כי גם לקוחות שרצו לממש את זכותם לעבור לחברה סלולרית מתחרה ולסיים את חוזה ההתקשרות לפני המועד שנקבע בו, נאלצו לשלם לחברת הסלולר בה הם מנויים קנס כספי שלעיתים הגיע לאלפי שקלים חדשים. קנסות גבוהים אלה פוגעים, למעשה, ביכולתם של רבים מהצרכנים לעבור לחברה מתחרה.

למרות זאת, במשרד התקשורת משוכנעים, כי ניידות המספרים היא מהלך חשוב ומשמעותי ביותר בדרך לשוק תקשורת הוגן ותחרותי יותר.

נוסף לרפורמה צרכנית זו, הנהיג משרד התקשורת רפורמות אחרות, כדוגמת: חיוב עלות שיחה לפי שנייה ולא פי דקה כפי שנהוג היה בעבר, חיוב להודיע כ-30 יום מראש על העלאת תעריפי השיחות, חיוב הנפקת חשבונית פשוטה ומפורטת יותר ותקנות נוספות שכל מטרתן היא ליעל ולשפר את השירות ללקוח.