מרכזיות לעסקים

תוכן עניינים

כיום, כאשר התקשורת היא כה מתקדמת ורב גונית, עסקים כמעט מכל הסוגים צרכים שירותי טלפוניה מתקדמים לאספקת השירות האיכותי ביותר ללקוחות ועל מנת לנהל שגרת תפעול יעילה ונכונה. לכן מרכזיות לעסקים הן תחום רלבנטי לעסקים קטנים, בינוניים וכמובן גדולים, הטכנולוגיות מאוד מתקדמות היום וניתן למצוא מרכזיות דיגיטליות משוכללות, מרכזיות IP הפועלות על תשתית האינטרנט ושאר פתרונות מתקדמים. מרכזיות לעסקים מנתבות שיחות המגיעות לקווי הטלפון של הארגון אל השלוחות המתאימות בתוך הארגון ושיחות פנים ארגוניות, הן מאפשרות חיסכון בעלויות ומייעלות נושאים כמו שיחות לחו"ל וכיוצא באלו, מרכזיות מאפשרות מעקב יעיל אחר הטלפוניה ועוד שלל יתרונות ויכולות.

מרכזיות לעסקים היום מאפשרות שלל יכולות שהופכות את התקשורת בארגון לקלה ויעילה יותר. יכולות כגון התחברות מרחוק, אפילו מחו"ל, למרכזיה דרך מחשב נייד כדי לשוחח בחינם עם העסק, ניתוב שיחות אוטומטי לטלפון סלולארי, מרכזיות עם מערכת ניתוב שיחות קולית וכן הלאה.

מרכזיות קלאסיות

בעבר, מרכזיות טלפון היו אותם שולחנות וקירות עם אינספור כבלים שמפעילות מרכזיה אנושיות היו מעבירות מחיבור לחיבור על מנת לקשר בין שני קווים. הימים הללו כמובן הפכו מזמן להיסטוריה והיום כל המרכזיות הן אלקטרוניות ומשוכללות ברמה כזו או אחרת. מרכזיות קלאסיות הן נפוצות מאוד, בעיקר בעסקים קטנים או בינוניים, והן מהסוג הישן יותר לעומת מרכזיות האינטרנט או מרכזיות וירטואליות כפי שיוסבר מיד. מרכזיות לעסקים במודל הקלאסי פועלות על בסיס חיבור חוטי בין המרכזי לכל שלוחה בארגון, קווי הטלפון הראשיים (של בזק למשל לצורך העניין), נכנסים למרכזייה ומשם היא מנתבת את השיחות ומאפשרת את כל היכולות המתקדמות הנוספות.

מרכזיות לעסקים שפועלות על בסיס חוטי מאפשרות ניתוב שיחות יעיל, כריזה בין טלפונים, חיבור כמה שלוחות לשיחה או לטלפון אחד, תכנות מספרים, תכנות צלילים וכן הלאה. מרכזיות אלו הופכות יותר ויותר נדירות כיום וניתן לראותן בהתקנות חדשות בעיקר בעסקי קטנים שאינם תאגידים.

מרכזיות VoIP / מרכזיות IP

התחום החדשני ביותר מבחינת מרכזיות לעסקים בשנים האחרונות הוא מרכזיות IP או מרכזיות VoIP (Voice Over Internet Protocol), שני מונחים שמשמעותם זהה מבחינת המוצר בסופו של דבר. אלו מרכזיות שלמעשה יושבות על רשת האינטרנט, עדיין מדובר על "קופסא" פיזית שיושבת בחדר התקשורת או ארון התקשורת של העסק אך היא פועלת שונה לעומת מרכזיות קלאסיות. שיחות אלו פועלות באופן כללי בדומה לפתרונות מוכרים של שיחות באינטרנט כגון סקייפ, השיחה מועברת על גבי רשת האינטרנט ובכך אפשר להשיג חיסכון משמעותי בעלויות התקשורת כמו גם ליהנות מיכולות מתקדמות שבמרכזיות הקלאסיות הישנות אין.

כיום רוב השוק של מרכזיות לעסקים, בעיקר לעסקים בינוניים וגדולים אך לא מוגבל לכך, הוא מרכזיות IP מתקדמות. אלו מרכזיות לעסקים שמציעות את כל היכולות של מרכזיות קלאסיות מבחינת ניתוב שיחות נכנסות לארגון וניתוב שיחות פנים ארגוניות, אך בנוסף מציעות שלל יכולות וחיסכון משמעותי בעלויות התקשורת. כל השיחות באותו שרת מרכזיה הן חינם, אפשר לרכוש קווי VoIP בחו"ל ובכך להוזיל מהותית את עלויות השיחות הבינלאומיות, ניתן לבצע שיחות מקומיות או בינלאומיות על גבי רשת האינטרנט ולא התשתית הקווית הרגילה ובכך להוזיל עלויות, להתחבר למרכזיה מרחוק ועוד.

יתרון חשוב של מרכזיות לעסקים במודל של מרכזיית IP הוא שניתן להוסיף להן הרחבות שונות כמעט ללא הגבלה ולהוסיף תכונות ויכולות לאורך השנים בהתאם לצורך. כמו כן, על מנת ליהנות מהיתרונות של מרכזיות IP אלו לא חייבים לבצע שינויים מהותיים בתשתית הארגון אלא אפשר לעלות לאוויר במהרה על בסיס התשתיות הישנות וחיבור לרשת האינטרנט בארגון. אלו מרכזיות לעסקים אמינות, מתקדמות ונפוצות מאוד כיום.