כניסת מפעילים חדשים לשוק הסלולארי הישראלי – האם זה באמת קורה?

תוכן עניינים

בשנים האחרונות מנסים גופים ממשלתיים ופרטיים לקדם הכנסת מפעילים סלולאריים חדשים לשוק הישראלי – זאת כדי לשפר את התחרות בשוק שכיום הוא מאוד ריכוזי וכדי שאותם מפעילים חדשים יוכלו ליהנות גם מפוטנציאל הרווח של שוק התקשורת הישראלי.

מפעיל חדש מלא או מפעילים וירטואליים

אחד הנושאים המרכזיים שדנים בהם במשרד התקשורת וקרב תעשיית התקשורת המקומית היא האם לאפשר כניסת מפעיל סלולארי מלא חדש שיפרוס רשת מלאה משל עצמו או לעודד דווקא את כניסתם של מפעילים וירטואליים שמציעים שירות סלולארי על בסיס הרשת הקיימת של החברות הפעילות כיום. לכל שיטה היבטים שונים ויתרונות וחסרונות ונכון לאמצע שנת 2010 עדיין אין החלטה רשמית בנושא.

יש מכרז אך לא מפרסמים אותו

הממשלה, בהנהלת משרדי האוצר והתקשורת צריכים לפרסם מכרז למפעיל חדש על מנת לקדם את היוזמה של כניסת חברה סלולארית נוספת. המשרדים עדיין מתלבטים בינם לבין עצמם האם לפרסם את המכרז או לחכות עד שתהיה הסדרה רשמית וברורה של פריסת אנטנות חדשות ושירותי נדידה פנים ארצית של אותו מפעיל חדש.

ההתלבטות היא האם לפרסם את מכרז המפעיל החדש כאשר למעשה המצב בשטח לא ברור לאותו מפעיל חדש ופשוט לקוות שיהיו חברות שיציעו את מועמדותן. המכרז המדובר למעשה מוכן מבחינת תנאי משרד האוצר ומשרד התקשורת, כאשר כל שנותר לעשות על פניו הוא סגירת הנושאים המשפטיים של המכרז.

את ההחלטה הסופית האם לפרסם או לא צריך לקחת שר התקשורת, משה כחלון, וההערכות מדברות על פרסום אפשרי בסביבות אוגוסט 2010.

הקלות למפעיל חדש

על מנת לאפשר כניסת מפעילים סלולאריים חדשים לישראל, בכל פורמט שייבחר, יש לספק לו הקלות והטבות שונות שיהפכו את הכניסה לשוק הרווי והבלתי תחרותי הזה לכדאית ומשתלמת.

ההקלות ייקבעו במסגרת המכרז הממשלתי, וועדת המכרזים התכנסה על מנת לדון בנושא לקראת סוף מאי 2010 וקבעה לגבי הקלות שונות של אותו מפעיל פוטנציאלי, המסקנות גובשו בהתאם להמלצות של חברת ייעוץ בשם שלדור שנשכרה לנושא. בין ההקלות ניתן למצוא:

  • הקלות בהשקעות בביסוס רשת חדשה.
  • עזרה והטבות בקבלת תדרים חדשים והנחה בעלויות הרישיונות.
  • חיוב המפעילים הקיימים לספק למפעיל החדש תשתיות וזמן אוויר.

יחייבו את החברות הגדולות למכור זמן אוויר למפעיל חדש

גורמים מקצועיים במשרד התקשורת מעריכים שחברות מעוניינות לא ייגשו למכרז לפני שכל התנאים בשטח יהיו ברורים ומוסכמים, בראש ובראשונה נושא הנדידה הפנים ארצית על בסיס הרשתות הקיימות.

משרד התקשורת צפוי לפרסם את החלטותיו בנושא בהמשך שנת 2010 וסביר להניח כי המשרד יחייב את החברות הסלולאריות הקיימות למכור למפעיל החדש זמן אוויר על פי צרכיו במחירים נוחים עד אשר תוקם על ידו רשת חדשה, זאת כדי לאפשר כניסה מהירה ויעילה לשוק.

מחירי הנדידה צפויים להיות נמוכים ובהתאם להמלצות להורדת דמי הקישוריות ללקוחות הסלולאר. חשוב להבין כי במקרה של מפעיל וירטואלי אז אין הקמה של רשת חדשה אלא המפעיל פועל רק על בסיס הרשת הקיימת וקונה בכמויות גדולות ובמחירים זולים זמן אוויר מהחברות הגדולות.

כל מפעיל חדש שיכנס לשוק, הערכות מדברות על מירס שתגדיל את פעילותה או מפעיל וירטואלי, יאלץ לקבל תמיכה ממשלתית וסיוע של החברות הקיימות. אותן חברות כמובן מתנגדות לכל הקלה וסיוע אך יכול להיות שלא תהיה להן ברירה.

כמו כן, משרד התקשורת מנסה לקדם מול משרד הפנים וועדת הכלכלה של הכנסת מתן הקלות למפעיל חדש בכל הנוגע להקמת אנטנות ותשתית גישה.