מפעילים סלולאריים וירטואליים – הענקת הרישיונות כבר החלה

תוכן עניינים

לאחר שנים של דיונים, בחינת הנושא וקשיים בירוקרטים, פוליטיים ומסחריים שונים, משרד התקשורת כבר החל להעניק רישיונות למפעילים וירטואליים (MNVO) ראשונים שרוצים להיכנס לשוק התקשורת.

שר התקשורת משה כחלון ומשרדו כבר העניקו, נכון לאוגוסט 2010, שני רישיונות מפעילים סלולאריים וירטואליים לחברות טלקום 365 של המשביר לצרכן ולחברת פרי טלקום שבשליטת איש העסקים שלמה שמלצר.

מפעילים וירטואליים – מה וירטואלי פה?

מפעיל סלולארי וירטואלי הוא חברת תקשורת שמעניקה שירותי תקשורת סלולארית אך אין לה תשתית משל עצמה מבחינת אנטנות ואתרי שידור, המודל קובע כי חברות אלו עושות שימוש בתשתית קיימת של מפעילים סלולאריים רגילים וגדולים יותר ולמעשה שוכרות מהן את השימוש בציוד וקונות נתחי זמן אוויר גדולים מאוד במחירים מוזלים, דבר ההופך אותה בעצם לרשת וירטואלית.

התחום הזה, שקיים במספר מדינות במערב ונחשב שנוי במחלוקת מבחינת היעילות הכלכלית שלו למעורבים בדבר, נועד בראש ובראשונה להגביר את התחרות בשוק הסלולארי ולהקל על חברות קטנות בביטול הצורך בפריסת תשתית יקרה שלוקח זמן רב להקימה.

חלק משמעותי במודל העסקי של מפעילים וירטואליים הוא כי החברות הסלולאריות הגדולות שלהן כבר יש תשתית קיימת ופעילה אינן מספקות לאותן חברות קטנות את השירות מתוך טוב לב או רצון להגברת התחרות.

במדינות בהן המודל קיים, וגם בישראל כמובן, המדינה מחייבת בחוק של משרד התקשורת המקומי את אותן חברות תקשורת גדולות לאפשר למפעילים הוירטואליים לעשות שימוש בתשתית שלהן ולמכור להן זמן אוויר בכמויות גדולות ובמחירים מוזלים.

אותו מפעיל וירטואלי יכול לאחר מכן להציע ללקוחות חבילות שימוש זולות ואטרקטיביות על בסיס המחיר הזול שבו נקנו הדקות מהמפעיל הרגיל והגדול יותר.

הוענקו כבר שני רישיונות מתוך שמונה בקשות

הרישיון שהעניק משרד התקשורת הישראלי לחברת פרי טלקום בסוף חודש יולי 2010 מצטרף לרישיון הראשון שניתן למפעיל וירטואלי – רישיון לחברת טלקום 365 שניתן ביוני 2010.

התקנות שאפשרו את הענקת הרישיונות פורסמו על ידי משרד התקשורת במרץ 2010, מאז פרסומן הוגשו למשרד שמונה בקשות של חברות המעוניינות לקבל רישיון ולהפוך למפעיל וירטואלי בשוק הסלולארי הגדול בישראל.

לאחר קבלת הרישיון החברה שקיבלה אותה צריכה להתחיל משא ומתן עם חברת תקשורת סלולארית אחת או יותר על מנת לנסות לקבל את המחירים הטובים ביותר על דקות השיחה והשימוש בתשתית הסלולארית הקיימת של אותה חברה.

פרי טלקום, השחקנית החדשה ביותר במגרש המפעילים הוירטואליים נמצאת בבעלות שלמה שמלצר, איש עסקים שבבעלותו גם חברת השכרת הרכב והליסינג שלמה, מספנות ישראל, חברת הביטוח שלמה, הוא בעל השליטה בקבוצת אפקון ובתדיראן תקשורת.

חברת טלקום 365 שקיבלה את הרישיון הראשון היא של המשביר לצרכן שינסה אף הוא ליהנות מחלקו בשוק הרווחי של תקשורת סלולארית בישראל.

משרד התקשורת בטוח בתכנית והיזמים מברכים על היעילות

משרד התקשורת מאוד מרוצה מהתקדמות העניינים בתחום הכנסת מפעילים סלולאריים וירטואליים לשוק התקשורת הישראלי ומנכ"ל המשרד, עדן בר טל, אומר שהצעד המשמעותי שבו נקט המשרד יקדם משמעותית את הגברת התחרות וקידום האינטרסים של הצרכן הסלולארי הישראלי.

כיום השוק הסלולארי נחשב לא תחרותי ויקר מאוד כאשר יש שלוש חברות גדולות מאוד שפעילות (סלקום, אורנג' ופלאפון) ועוד חברה אחת קטנה (מירס) שמתמקדת בעיקר בשוק העסקי.

היזמים שכבר קיבלו רישיונות מפעילים וירטואליים מברכים את משרד התקשורת על היעילות והמהירות של קידום התכנית והענקת הרישיונות, בנוסף לברכות של היזמים הם גם מביעים תקווה כי שאר הקשיים הרגולטורים גם יוסרו במהירות ויאפשרו אספקה קבועה ואיכותית של שירות סלולארי וירטואלי.