מדיניות הקצאת תדרים לרשת גישה אלחוטית

תוכן עניינים

מדיניות הקצאה של תדרים לרשת גישה אלחוטית רחבת פס‬

רשת הגישה 1 מהווה חסם לכניסתם לשוק של מפעילי תקשורת, הנדרשים לפרוס ולפתח רשתות‬ תקשורת, ומהווה "צוואר בקבוק" למתן שירותי תקשורת נייחים וניידים, בפרט לגבי שירותים‬
‫הניתנים על גבי רשת גישה רחבת פס.

‫בעת הנוכחית, קיימים בישראל שני בעלי רשיונות כלליים למתן שירותי בזק פנים ארציים נייחים‬
‫("רשיון מפ"א"), שהינם בעלי רשת גישה רחבת פס, המחוייבים בפריסה כלל ארצית 3: "בזק" – בזק החברה‬ ‫הישראלית לתקשורת בע"מ ו"הוט טלקום" ( והוט טלקום שותפות מוגבלת).

בנוסף, פועלים‬ ‫כיום ארבעה בעלי רשיון כללי למתן שירותי רט"ן ("רשיון רט"ן"), אשר שלושה מהם: "פלאפון" – פלאפון תקשורת‬‫בע"מ, "סלקום" – סלקום ישראל בע"מ ) "פרטנר" (פרטנר תקשורת בע"מ ), פרסו לאחרונה ‬רשתות גישה רחבת פס בכל הארץ והחלו לתת באמצעותה שירותים רחבי פס.‬

‫באופן מסורתי מזה שנים, רשתות אלחוטיות משמשות למתן שירותים ניידים דוגמת שירותי תקשורת,‬
‫ניווט, ועוד. ואולם, בעת האחרונה מסתמנת מגמה של שימוש ברשתות אלחוטיות גם למתן שירותי‬
‫תקשורת נייחים, כדוגמת רשתות העושות שימוש בטכנולוגיית ‪ .4 WiMax‬

רשתות אלחוטיות לשירותים‬ ‫נייחים משמשות בעולם לשתי תכליות עיקריות: האחת, לפריסה מהירה של תשתית שתשמש למתן‬ ‫שירותי תקשורת מתקדמים במדינות מתפתחות ובאזורים כפריים פריפריאליים במדינות מפותחות‬ ‫בהם לא הונחה תשתית קרקעית רחבת פס; והשנייה, כחלופה לפריסה של רשתות גישה רחבות פס‬ ‫קוויות שפריסתן איטית ויקרה יחסית, במדינות מפותחות אשר רוצות לקדם את התחרות בשוק‬ ‫התקשורת הנייחת.‬

‫משרד התקשורת רואה חשיבות מרובה בקידום והגברת התחרות בשוק התקשורת הניידת והנייחת.‬
‫אחד האמצעים להגשמת מטרה זו הינו הקצאת תדרי רשת גישה אלחוטית רחבת פס בתחומי התדרים‬
‫5.2 גה"ץ, 5.3 גה"ץ ו- 7.3 גה"ץ ("תדרי רשת גישה").

לצורך עידוד התפתחות התחרות בשוק‬ ‫התקשורת הפנים – ארצית הנייחת והניידת, משרד התקשורת רואה חשיבות בהקצאת תדרי רשת גישה‬ ‫למפעילים המעוניינים לספק שירות אוניברסאלי בכל הארץ.‬
‫‪ – Local Loop, Last mile, Access Network‬המקטע הסופי בין חצרי הלקוח או ציוד קצה של מנוי, לבין המרכזת או מתקן הבזק‬ ‫של ספק השירות.

‫רשת גישה המאפשרת העברת נתונים בקצבים של לפחות 483 קסל"ש )קילו סיביות לשנייה( למנוי בודד.‬ ‫מחוייבים לספק שירות אוניברסאלי בכל הארץ.‬ ‫‪ ,WiMax – Worldwide Interoperability for Microwave Access‬ במשפחת תקני 61.208-‪.IEEE‬‬

משרד התקשורת‬

‫בתחום התקשורת הניידת, בין היתר לאור היקפו ומרכזיותו של שוק הרט"ן בישראל, רואה המשרד‬
‫חשיבות בקידום ובהגברת התחרות בפרט במגזר הפרטי. מגזר זה מתאפיין במספר קטן יחסית של‬
‫ספקי שירות בעלי נתח שוק מהותי ובקיומם של חסמי כניסה וחסמי מעבר משמעותיים, ונראה כי כח‬
‫המיקוח של הצרכנים בו קטן בהשוואה למגזר העסקי.

בשנת 7002 נבחן שוק הרט"ן בישראל על ידי‬ ‫חברת הייעוץ הבינלאומית ‪  5NERA‬בהקשר של מפעילים וירטואליים 6 . בהתאם לממצאי ‪ NERA‬ לא‬ זוהה בעת הזו, כשל שוק. עם זאת, נמצא כי קיימים סממנים אי תחרותיים בהתנהגות החברות בשוק‬ ‫הרט"ן, בעיקר במגזר הפרטי.

חשש אפשרי באשר להיחלשות התחרות בתחום הרט"ן, מבוסס על‬ ‫התייצבות בפלחי השוק של החברות בשנים האחרונות, האטה בירידת ההכנסה לדקה וחסמי מעבר‬ ‫העומדים בפני הצרכנים 7. עידוד התחרות יעשה באמצעות הנמכת חסמי הכניסה וחסמי המעבר בשוק,‬ ‫סלילת הדרך לכניסת מפעילים חדשים מבוססי תשתיות אשר יתרמו לפיתוח רשתות גישה רחבת פס‬ ‫נוספות, חיזוק המתחרה החלש, ויצירת תשתית רגולטורית לכניסת מפעילים וירטואליים.‬

‫עוד רואה המשרד חשיבות רבה בקידום התחרות בתחום התקשורת הנייחת. בשנים האחרונות צומצמה‬
‫ההשקעה בתשתיות התקשורת הנייחות בישראל. כפועל יוצא מכך, רוחב הפס המוצע לצרכן הישראלי‬
‫הינו מהמצומצמים בעולם המערבי. כמו כן, מגוון השירותים שניתן להציע באמצעות התשתיות‬
‫הקיימות בשוק זה הינו מצומצם. לתופעות אלה השפעות שליליות הן על רווחת הצרכנים והן על‬
‫יעילותו של המגזר העסקי, אשר עשויות לפגוע בטווח ארוך אף בצמיחתו של המשק כולו.

לנוכח האמור,‬ ‫רואה המשרד חשיבות בצמצום חסמי כניסה לשוק זה ובעידוד כניסתם של מתחרים חדשים, בעלי רשת‬ ‫גישה רחבת פס עצמאית, אשר יוכלו לתרום להיצע השירותים, לקידום התשתיות ולרווחת הצרכן.‬ ‫

המשרד סבור כי מהלך זה, לצד מהלכים נוספים שמתכנן המשרד, דוגמת מתן אפשרות למתחרים‬ ‫להציע שירות גישה לפס רחב, בין באמצעות פירוק למקטעים ‬ על גבי רשת‬ ‫"בזק", ובין באמצעות מוצרים סיטונאיים אחרים על גבי רשתות "בזק" ו"הוט טלקום", יגבירו את‬ התחרות ואת רמת רוחב הפס המוצע.‬

‫לשם קידום התחרות בשוק הנייח באמצעות הקצאת תדרי רשת גישה, מדיניות המשרד הינה לאפשר‬
‫הקצאת תדרים הן לבעל רשיון מפ"א חדש שיתחייב לפרוס רשת גישה אלחוטית ולתת באמצעותה‬
‫שירות אוניברסאלי, והן לבעל רשיון כללי ייחודי למתן שירותי בזק פנים-ארציים נייחים ("רשיון מפ"א‬
‫ייחודי"), לצורך פריסת רשת גישה עצמאית.

לעניין זה יובהר כי ההתייחסות למתן שירותי תקשורת‬ ‫פנים-ארצית נייחת באמצעות תדרי רשת גישה, כוללת גם מתן שירותים באמצעות ציוד המאפשר‬ ‫"נוודות" (‪ ,(Nomadic‬לשם קבלת שירות גם תוך כדי תנועה במהירות נמוכה, אך ללא שמירת רציפות‬ ‫התקשורת במעבר בין אזורי כיסוי של תחנות בסיס.‬

מדינת ישראל‬ – ‫משרד התקשורת‬

‫המדיניות הנוהגת לעניין הקצאת תדרי רשת גישה בתחום 5.3 גה"ץ, נקבעה במסמך "מדיניות להקצאת‬
‫7 ‫תדרים לשימוש בטכנולוגיית ‪ WLL/LMDS‬על-ידי בעלי רשיונות למתן שירותי בזק", מיום 9 במרץ 2003.

‫המסמך מפורסם באתר האינטרנט של המשרד בכתובת ‪") www.moc.gov.il‬המדיניות הקיימת").‬
‫המדיניות הקיימת גובשה בהתייחס לטכנולוגיית ‪  WLL‬ייחודית ונועדה לאפשר מתן שירותים צרי-סרט‬
‫על גבי תשתית אלחוטית, והיא אינה תואמת את התמורות שחלו בעת האחרונה, הן בהתייחס‬
‫לטכנולוגיה המשמשת למערכות גישה אלחוטיות, הן בהתייחס לביקוש להקצאת התדרים והן בהתייחס‬
‫לאפשרות הצפויה לאספקת שירותים ניידים באמצעות מערכות גישה אלחוטיות.

לאור זאת, מסמך‬ ‫מדיניות זה מעדכן את המדיניות הקיימת לעניין מדיניות הקצאת התדרים בתחום 5.3 גה"ץ. יודגש כי‬ ‫הקצאת פסי התדרים בתחום 62 גה"ץ תמשיך ותעשה בהתאם למדיניות הקיימת.‬
‫בהמשך להליך של בקשה לקבלת עמדות הציבור שקיים המשרד בשנת 6002 בנושא, ערך המשרד בחודש‬ ‫ספטמבר 2007 ובהמשך לכך בחודש יולי 2008 שני הליכי שימוע במסגרתם התקבלו תגובות מפורטות הן‬ ‫של בעלי רשיונות הפועלים בשוק הנייח והנייד, הן של יצרני ציוד תקשורת והן של גורמים נוספים.‬

‫במהלך התקופה האמורה התקיים במשרד הליך ממושך של בחינת התייחסויות ועמדות הגופים השונים‬
‫ומידע נוסף שהתקבל במשרד בדבר המדיניות המתגבשת בנושא במדינות שונות בעולם. לאחר ניתוח‬
‫הצרכים ומצאי התדרים הפנויים בישראל, ובשים לב, בין היתר, למגמות הקיימות בעולם בעניין זמינות‬
‫והתפתחות ציוד למתן שירותי תקשורת בתחומי תדרי רשת גישה, גובשה המדיניות שלהלן.‬

מדינת ישראל‬ – ‫משרד התקשורת‬


במסגרת הקצאת תדרי רשת גישה יקבע המשרד "אבני דרך" לצורך שימוש יעיל בתדרים ואספקת‬
‫שירותי בזק באמצעותם, לרבות לוח זמנים לפריסה כלל ארצית של רשת הבזק הציבורית.

"אבני‬ ‫הדרך" לעניין פריסת רשת הגישה ואספקת שירותי בזק באמצעותה כאמור, ייקבעו בשים לב לתנאי‬ ‫השוק שישררו באותה עת, ובפרט להשלכות המשבר הכלכלי הנוכחי, והכל לצורך השגת יעדי קידום‬ ‫מפעיל אשר יוקצו לשימושו תדרי רשת גישה, יחויב לפרוס רשת גישה אלחוטית 31 ולספק‬
‫באמצעותה שירותים במתכונת ותוך תקופה, אשר יוגדרו במכרז וברשיונו, ועל פי "אבני דרך"‬
‫כאמור.

הקצאת התדרים תבוטל למפעיל אשר לא יעמוד בהוראות רשיונו לעניין זה.‬ ‫בכפוף לעריכת תיקונים בתקנות הטלגרף האלחוטי (רשיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז – 7891‬, ("תקנות הטלגרף"), בעל רשיון מפ"א ייחודי (קיים או חדש) שיבקש לספק שירותים נייחים‬ ‫באמצעות תדרי רשת גישה באזור גיאוגרפי מצומצם, בהתאם לאזורים גיאוגרפיים כפי שיוגדרו על-‬ ‫ידי השר, יוכל לעשות כן באמצעות תדרי רשת גישה שיוקצו לו לשימוש אזורי, באותם אזורים‬ ‫שבהם הוא מציע לספק את השירות כאמור באזורים אחרים יכול שיוקצו אותם תדרי רשת גישה‬ ‫לגורם אחר, באופן שהשימוש בהם יהיה משותף.‬

‫ההקצאה של תדרי רשת גישה, תתבצע לאחר קיום מכרז.‬ ‫במסגרת המכרזים, תוגבל השתתפותם של מציעים, או תשוקלל העדפת מציעים, לפי העניין,‬ ‫בהתאם לעדיפויות שמפורטות להלן במסמך זה (סעיפים 51 ו- 61).

המכרזים במסגרתם יוקצו תדרי רשת גישה, יתקיימו ברצף, בזה אחר זה, או במאוחד, בסדר‬ ובלוחות הזמנים שתקבע וועדת המכרזים; זאת למעט המכרז בשלב השני כמפורט בסעיף 51 להלן,‬ במסגרתו יוקצו תדרים בתחום 5.2 גה"ץ, אשר מתוכנן להתקיים בסמוך לתחילת הליך פינוי תדרים ‫נוספים בתחום זה, הצפוי שיחל ממחצית שנת 1102.‬

יצויין כי נושא תיקון תקנות התקשורת (בזק ושידורים)(תדרים למתקני גישה אלחוטית), התשס"ב – 2002, באופן שיכללו את‬ ‫תחומי התדרים 5.2 גה"ץ, ו-7.3 גה"ץ, מצוי בבחינה על-ידי המשרד.‬

בכוונת המשרד לבחון את אפשרות תיקון תקנות הטלגרף באופן שתקבע אגרה מופחתת לשימוש מקביל באותם תדרי רשת‬.

‫מדינת ישראל‬ – ‫משרד התקשורת‬

ככל שיוקצו תדרי רשת גישה, יוקצו תדרים אלה ברצועות ברוחב מזערי ומירבי, לפי סוגי הרשיונות‬.

‫(א) מפעיל שאינו בעל רשיון מפ"א המבקש לפעול במסגרת רשיון מפ"א חדש, או מפעיל המבקש‬
‫לפעול במסגרת רשיון מפ"א ייחודי קיים או חדש – רצועה בתחום 5.3 ו/או 7.3 גה"ץ, על פי אחת:

‫(1)במתכונת ‪ – FDD‬לפחות 2 אפיקים ולכל היותר 4 אפיקים של 5.3‪ 2X‬מה"ץ.‬

‫(2) במתכונת ‪ – TDD‬לפחות 3 אפיקים ולכל היותר 6 אפיקים של 5 מה"ץ.‬

‫(3) במתכונת משולבת – לפחות 21 מה"ץ ולכל היותר 92 מה"ץ.‬

‫על-מנת לייעל את הקצאת התדרים, ובכפוף לזמינות ציוד, יכול שוועדת המכרזים תקבע אפיקים‬
‫צרים מהמפורט לעיל (לעניין מתכונת ‪ FDD‬ אפיק של 57.1‪ 2X‬מה"ץ). ככל שהוועדה תקבע כאמור,‬
‫יגדל מספר האפיקים בתחומים אלה בהתאמה.‬

‫(ב) מפעיל חדש המבקש לפעול במסגרת רשיון רט"ן – רצועה בתחום 5.2 גה"ץ:‬
‫במסגרת המכרז בשלב הראשון כאמור בסעיף 51 להלן, 3 אפיקים של 01 מה"ץ במתכונת ‪.TDD‬‬

‫(ג) "בזק" ו"הוט טלקום" – רצועה בתחום 7.3 גה"ץ, על-פי אחת מהאפשרויות כדלקמן:‬

‫(1) במתכונת ‪ – FDD‬לכל היותר 2 אפיקים של 5.3‪ 2X‬מה"ץ.‬
‫(2) במתכונת ‪ – TDD‬לכל היותר 3 אפיקים של 5 מה"ץ.‬
(3) במתכונת משולבת – לכל היותר 21 מה"ץ.‬

משרד התקשורת‬ – ‫מאפיינים ותנאים‬

‫בגיבוש מתכונת ותנאי המכרז תראה וועדת המכרזים כיעד עיקרי את שיפור רווחת הצרכן‬
‫באמצעות קידום התחרות הן בשוק התקשורת הניידת, בפרט במגזר הפרטי, והן בשוק התקשורת‬
‫הנייחת, כמפורט להלן (בסעיף זה "יעד", "היעד").

המאפיינים לבחירת הזוכה במכרז ייקבעו‬ ‫במגמה להשיג יעד זה. במסגרת זו תפעל וועדת המכרזים בהתאם לעקרונות הבאים:‬

‫1.21 וועדת המכרזים תקבע את תנאי הסף, המאפיינים את הנוסחה שתשקלל מאפיינים אלו לצורך‬
‫ניקוד ההצעות. במסגרת זו יינתן משקל ניכר לתרומתו הצפויה של המציע לשיפור רווחת הצרכן‬
‫ולהגברת התחרות כאמור לעיל, כפי שאלה יבואו לידי ביטוי בהצעתו, כמפורט להלן:‬

‫(א) בתדרים שיוקצו למתן שירותי רט"ן – יינתן משקל ניכר לתרומתו הצפויה של המציע להגברת‬
‫התחרות בשירותים המתבססים על רשת גישה אלחוטית ניידת רחבת פס, בפרט במגזר‬ ‫הפרטי. במסגרת נוסחת השקלול תיקבע הוועדה את המאפיינים השונים שיגשימו את היעד,‬ ‫דוגמת המחיר הנמוך עבור רוחבי פס באיכות מוגדרת 51 , לתקופה שתיקבע, וקצב פריסת‬ ‫הרשת עד למתן שירות כלל ארצי. במסגרת זו יינתן משקל ניכר למאפיין המחיר הנמוך‬ ‫כאמור לעיל 61 .‬

(ב) בתדרים שיוקצו למתן שירותי מפ"א – יינתן משקל ניכר לתרומתו הצפויה של המציע‬ ‫להגברת התחרות בשוק. במסגרת נוסחת השקלול תקבע וועדת המכרזים את המאפיינים‬ ‫השונים שיגשימו את היעד, דוגמת היקף וקצב פריסת הרשת לרבות באזורים גיאוגרפיים‬ ‫מרוחקים או דלי אוכלוסין שייקבעו, רוחב הפס ואיכות השירות למנוי.‬

‫2.21 לעניין העדיפויות המפורטות בהמשך, בהתייחס לתחום 5.3 גה"ץ, יובהר כי במסגרת מכרז שבו‬
‫ייקבעו העדיפויות, כמפורט בהמשך, הן אינן בבחינת עדיפויות מוחלטות. כלומר, כל הגורמים‬ הנכללים בעדיפויות השונות שנקבעו יהיו רשאים להשתתף בו, להתמודד זה כנגד זה, ולזכות בו.‬

‫מדרג העדיפויות שנקבע יתבטא בנוסחה שתשקלל את המאפיינים לצורך ניקוד ההצעות שיוגשו‬ על-ידי המתמודדים. בקובעה את הנוסחה האמורה תיתן וועדת המכרזים ניקוד שונה משמעותית‬ ‫לכל עדיפות, באופן שלמציע המצוי בעדיפות ראשונה יינתן, בניקוד הצעתו, יתרון משמעותי על-פני‬ ‫מציע המצוי בעדיפות שנייה. כלומר, על מנת שמציע מעדיפות שנייה יזכה לניקוד גבוה יותר הצעתו‬ ‫צריכה להיות משופרת באופן משמעותי מהצעת המציע בעדיפות הראשונה.‬

‫51 יובהר כי המחיר כאמור יתייחס לשירותי תקשורת נתונים, ויכלול גם שירות טלפון בתצורת ‪ ,VOIP‬ ככל ששירות כאמור‬ ‫יינתן על ידי הזוכה. התשלום בעד שירות טלפון כאמור (למעט תשלום בעד קישור גומלין) לא יהיה נפרד, אלא כלול במחיר‬ ‫שקבע הזוכה לשירותי תקשורת נתונים.‬

‫61 ככל שהוועדה תגיע למסקנה כי יישום מאפיין של מחיר נמוך לצרכן מעורר קשיים של ממש, היא תהיה רשאית להציג‬ ‫לאישור השר מאפיינים אחרים ובלבד שיגשימו את היעד האמור.‬

משרד התקשורת‬ – ‫מגבלות על מציעים‬

‫על-מנת לקדם את התחרות בשוק הרט"ן ובשוק המפ"א, לעניין הקצאת תדרי רשת גישה לפי‬
‫מדיניות זו, המשרד קובע את העקרונות הבאים:‬

‫1.31 על-מנת להביא להליך הקצאת תדרים יעיל ושקוף, ועל-מנת לאפשר התפתחותה של תחרות‬ אפקטיבית בין גופים עצמאיים, יוקצו תדרי רשת גישה רק לאחת מבין מספר חברות אחיות או‬ ‫לאחת מבין חברות המצויות באחזקה במתכונת של חברה אם וחברה בת שהן בעלות אותו סוג‬ ‫רשיון כללי (מפ"א, לרבות מפ"א ייחודי או רט"ן, על-פי העניין).‬

‫2.31 במפעיל חדש נדרש שיתקיימו בנוסף התנאים הבאים:‬

‫המציע אינו בעל רשיון רט"ן, או בעל רשיון מפ"א, לפי העניין 71 ;‬
‫(א)
‫המציע אינו בעל עניין בבעל רשיון רט"ן, או בבעל רשיון מפ"א, לפי העניין;‬
‫(ב)‬
‫אין בעל עניין במציע שהוא בעל רשיון רט"ן, או בעל רשיון מפ"א, לפי העניין;‬
‫(ג)
‫בעל עניין במציע אינו בעל עניין בבעל רשיון רט"ן, או בבעל רשיון מפ"א, לפי העניין.‬
‫(ד)

‫3.31 מציע אשר שניים או יותר מבעלי השפעה ניכרת בו הם בעלי רשיון באותו מגזר פעילות, או בעלי‬
‫רשיון לשידורים, או שהם חברה אם של בעלי רשיון כאמור, לא יורשה להתמודד במסגרת המכרז‬ בתחום זה.‬

‫4.31 קבוצות "בזק" ו-"הוט": המשרד רואה בהקצאת תדרי רשת גישה אמצעי להגברת תחרות מבוססת‬
‫תשתית בתחום התקשורת. המשרד רואה את חברות "בזק" ו-"הוט טלקום" כבעלות התשתית‬ הנייחת הבלעדיות, כל אחת בקבוצתה שלה. לפיכך, לא תתאפשר הקצאת תדרי רשת גישה לצורך‬ מתן שרותי מפ"א, לחברות בקבוצת "בזק" למעט "בזק" ולחברות בקבוצת הוט למעט "הוט‬ טלקום".‬

לעניין סעיף זה:‬

‫"חברות אחיות" – חברות אשר בעל שליטה באחת הוא גם בעל שליטה באחרת;‬
‫"חברה אם" – חברה בעלת שליטה בחברה אחרת;‬
‫"חברה בת" – חברה אשר חברה אחרת היא בעלת השליטה בה.‬

משרד התקשורת‬ – ‫תקופת הרשיון‬

במסגרת יישום מדיניות זו רשיונות חדשים יוענקו לתקופה של 51 שנים וככל שיידרש, יוארך תוקף‬
‫רשיונו של בעל רשיון קיים לתקופה של 51 שנים ממועד הקצאת תדרי רשת גישה.‬

הקצאה בתחום 5.2 גה"ץ‬:

‫בישראל, תחום התדרים 5.2 גה"ץ הועד בעבר לשירות הנייח. בפועל, במגזר האזרחי, משמשים חלק‬
‫מהתדרים עבור עורקי מיקרוגל. לאור התפתחותן של טכנולוגיות חדשות, ובשים לב להחלטות של‬
‫ארגון התקשורת הבינלאומי (בכנס הרדיו 0002-‪ (WRC‬ולמגמות הרגולציה באירופה, שונתה‬
‫לאחרונה הועדת התדרים בתחום זה לשימוש השירות הנייד והנייח 81 .‬

‫יצויין כי לעניין חלוקת תחום התדרים 0052 עד 0962 מה"ץ בין מתכונת ‪ TDD‬ובין מתכונת ‪,FDD‬‬ לרבות קביעת תחומי ההגנה, ככל שיידרשו, יפעל המשרד, ככל שניתן, בהתבסס על החלטת המועצה‬
‫האירופית ‪ 2008/477/EC‬מתאריך 31 ביוני 8002.‬

‫המשרד מייעד להקצאה בתחום זה, סה"כ כ- 071 מה"ץ, הן לשימוש במתכונת ‪ LTE/FDD‬והן‬
‫לשימוש במתכונת ‪.WiMax/TDD‬‬

לאור החשיבות שרואה המשרד בקידום ובהגברת התחרות בתחום התקשורת הניידת, בפרט במגזר‬
‫הפרטי, כאמור בסעיף 5 לעיל, ובשים לב למצאי התדרים הפנוי כיום להקצאה, המשרד סבור כי,‬
‫בשלב ראשון, יש לייחד את הקצאת תדרי רשת הגישה בתחום זה למפעילי רט"ן חדשים.‬

במקביל, הוחלט על הועדת פסי תדרים נוספים בתחום זה לטכנולוגיות רט"ן דור רביעי (‪,(LTE‬‬
‫טכנולוגיה המהווה את אופק ההתפתחות העתידית של רשתות של מפעילי רט"ן המתבססות על‬
‫טכנולוגיית ‪ UMTS‬ו- ‪ .GSM‬

לכשתבשיל הטכנולוגיה האמורה בעתיד, ובשים לב למצאי התדרים‬ ‫שצפוי להתפנות כאמור לעיל, מתוכנן להתקיים הליך הקצאה נוסף החל משנת 1102, אשר בו‬ ‫בכוונת המשרד לאפשר למפעילי רט"ן להתמודד על פסי תדרים נוספים, במתכונת בה לא תינתן‬ ‫עדיפות לגורם אחר על פניהם ("השלב השני").‬

‫בכוונת המשרד לעדכן בהתאם את תקנות הטלגרף האלחוטי (רשיונות, תעודות ואגרות), התשמ"ז – 7891 כך שתקבע אגרה‬ ‫בעד הקצאת תדרים למתן שירותי רט"ן גם בתחום התדרים 5.2 גה"ץ.‬

משרד התקשורת‬

‫בהמשך לאמור, הקצאת תדרי רשת גישה בתחום זה, תתבצע לפי העקרונות הבאים, כמפורט להלן:‬
‫במסגרת השלב הראשון – יתקיים מכרז במסגרתו יעמדו להקצאה 03 מה"ץ במתכונת ‪) TDD‬שלושה‬
‫אפיקים של 01 מה"ץ כל אחד) עבור מפעיל חדש שיקבל רשיון כללי למתן שירות רט"ן, וזאת לצורך‬
‫הקמת רשת בזק ציבורית הכוללת רשת גישה רחבת פס למתן שירות כלל ארצי.‬

‫מפעיל שהוקצו לו תדרי רשת גישה בשלב זה יידרש, בתוך פרק זמן שייקבע, לעבור לרצועות תדרים‬
‫אחרות ברוחב זהה בתחום זה ולשאת בעלויות המעבר, והכל כפי שיפורט במסגרת תנאי המכרז.‬ הליך ההגירה צפוי שיתקיים החל משנת 1102 ואילך.‬

‫במסגרת השלב השני, ובהתאם למצאי התדרים לאחר השלב הראשון, להתפתחויות הטכנולוגיות‬
‫של ציוד בתחום תדרים זה ולביקושים לתדרים בטכנולוגיות הרלוונטיות, מתוכנן שיוקצו רצועות‬ תדרים נוספות בין לשימוש במתכונת ‪ FDD‬ובין לשימוש במתכונת ‪ ,TDD‬ במסגרת מכרז נוסף, על‬ פי כללים ותנאים שייקבעו על-ידי השר בסמוך לאותו מכרז. במסגרת זו יכול שיוקצו תדרים בהיקף‬ כולל של עד 071 מה"ץ.‬

‫במכרז בשלב השני יורשו להשתתף בעלי רשיון כללי למתן שירותי רט"ן הקיימים כיום 91 באופן‬ שלא יהיה גורם אחר בעדיפות על פניהם. לעניין השלב השני לא יחולו סעיפים 11, 21, ו-31 של‬ מסמך המדיניות; עקרונות וכללים בנושאים המפורטים במסגרת הסעיפים האמורים ייקבעו על ידי‬ השר בסמוך למועד המכרז בשלב השני.‬

‫הקצאה בתחום 5.3 גה"ץ‬:

בעבר, תחום תדרים זה הועד בישראל להקמת רשת גישה אלחוטית לצורך מתן שירותי מפ"א‬ נייחים. המשרד בחן את מתכונת ההועדה המתגבשת באירופה בתחום התדרים 4.3 עד 8.3 גה"ץ‬ (במסמך זה: תחום 5.3 גה"ץ ותחום 7.3 גה"ץ).

ההועדה שהתגבשה באירופה מיועדת ליישומים‬ ‫נייחים/נוודים/ניידים, ללא קביעת עדיפויות בין יישומים אלה ותוך הפנייה למגמה העתידית של‬ ‫לכידות שוק התקשורת הנייחת והניידת. בשים לב לצורך לקדם בישראל גם את התחרות בשוק‬ ‫התקשורת הנייחת, ובשים לב לאי-זמינות של ציוד רט"ן לתחום תדרים זה בטווח השנים הקרובות,‬ ‫יש לתת עדיפות בתחום זה למפעילים נייחים שאינם בעלי רשת גישה כלל-ארצית 02 .

בהתאם לכך,‬ ‫ההשתתפות במכרז במסגרתו יוקצו תדרים בתחום זה, תתאפשר אך ורק למפעילים נייחים שאינם‬ ‫בעלי רשת גישה כלל-ארצית.‬

משרד התקשורת‬

חסמי כניסה לשוק התקשורת הנייחת מקשים על התפתחות תחרות אפקטיבית ברת קיימא. למרות‬
‫כניסתם של מפעילים חדשים לשוק בשנים האחרונות, טרם התבססה תחרות אפקטיבית בכל מגזרי‬
‫השוק, וזאת בין היתר, בשל חוסר הכדאיות הכלכלית בפריסת תשתית גישה מתחרה.

בשוק‬ ‫התקשורת הנייחת בישראל, קיימים שני מפעילים בעלי תשתית גישה בפריסה כלל ארצית,‬
‫ומפעילים נוספים בעלי תשתית מצומצמת הפועלים בעיקר במגזר העסקי. התחרות המוגבלת‬
‫מתבטאת, בין היתר, ברמת שירותים נמוכה לעניין גישה רחבת פס לאינטרנט המהיר.

רוחב הפס‬ ‫המוצע לצרכן הישראלי על-ידי המפעילים "בזק" ו"הוט טלקום" נמוך בהשוואה למרבית מדינות‬ ‫העולם המערבי. לנוכח האמור, ובהמשך לאמור בסעיף 6 לעיל, רואה המשרד חשיבות בצמצום‬
‫חסמי הכניסה ובעידוד כניסתם של מתחרים חדשים, ובפרט מתחרים שיתחרו על בסיס רשת גישה‬
‫רחבת פס עצמאית, המבוססת על רשת גישה אלחוטית הניתנת לפריסה יעילה ומהירה באופן יחסי.‬

מתחרים אשר יוכלו לתרום להיצע השירותים, לקידום התשתיות ולרווחת הצרכן. המשרד סבור כי‬ מהלך זה, לצד מתן אפשרות למתחרים להציע שירות גישה לפס רחב, בין באמצעות פירוק‬ ‫למקטעים על גבי רשת "בזק", ובין באמצעות מוצרים סיטונאיים אחרים‬ על גבי רשתות "בזק" ו"הוט טלקום", יגבירו את התחרות ואת רמת רוחב הפס המוצע.‬

‫המשרד רואה חשיבות במתן עדיפות בהקצאת תדרי רשת גישה, למפעילים המעוניינים לספק שירות‬
‫אוניברסאלי רחב פס בכל הארץ, ועל כן הוחלט להעדיף בהקצאת התדרים בעל רשיון מפ"א חדש על‬
‫פני בעל רשיון מפ"א ייחודי.‬

‫המשרד החליט שלא לאפשר לחברות "בזק" ו"הוט טלקום" להתמודד במכרז שבמסגרתו יוקצו‬ רצועות תדרים בתחום ה- 5.3 גה"ץ. זאת, בין היתר, לנוכח מצאי התדרים המצומצם בישראל‬ בתחום ה-5.3 גה"ץ 12 . המשרד סבור כי יש להקצות משאב מוגבל זה למפעילים חדשים או קיימים‬ בשוק התקשורת הנייחת שיקימו רשת גישה רחבת פס חדשה ויתרמו בכך לקידום התחרות.

יצויין‬ ‫כי לעניין הקצאת תדרים בתחום התדרים 4.3 עד 8.3 גה"ץ, יפעל המשרד, ככל שניתן, בהתבסס על‬ ‫החלטת המועצה האירופית ‪ 2008/411/EC‬מתאריך 12 במאי 8002.‬

‫בתחום זה, יעמדו להקצאה במתכונת ‪ 4 – TDD‬אפיקים של 5 מה"ץ כל אחד, ובמתכונת ‪6 – FDD‬‬
‫אפיקים של 5.3‪ 2X‬ מה"ץ כל אחד.‬

‫בהתאם לאמור בסעיף 11 שלעיל, בתחום תדרים זה העדיפויות להקצאה במכרז תהיינה כדלקמן:‬
‫בעדיפות ראשונה – לבעל רשיון מפ"א כללי שהינו מפעיל חדש.‬
‫בעדיפות שנייה – לבעלי רשיון מפ"א כללי ייחודי חדש או קיים.‬
‫12 פנויים להקצאה 27 מה"ץ בהשוואה להועדה עולמית של 002 מה"ץ.‬

משרד התקשורת‬

בעל רשיון שהוקצו לו תדרי רשת גישה בתחום תדרים 5.3 גה"ץ ברוחב קטן מרוחב הרצועה המירבי‬
‫המוגדר לפי סוגי הרשיון כאמור בסעיף 11 לעיל, יהיה רשאי להתמודד במכרז להקצאת אפיקים‬ נוספים בתחום תדרים 7.3 גה"ץ, וזאת עד להשלמת רוחב הרצועה המירבי המוגדר לו על פי סוג‬ ‫רשיונו כמפורט לעיל, ובהתאם למצאי התדרים.‬

‫יובהר, לעניין תחום תדרים זה, כי הקצאת תדרים למתן שירותי מפ"א תהיה במעמד ראשי; זאת,‬
‫לעומת הקליטה מלוויינים, אשר נקבע לגביה, ברשיונות הניתנים לפעילות לוויינית, כי הינה במעמד‬
‫משני.

עם זאת, יכול שייקבעו תנאים ומגבלות שימוש למי שיוקצו לו תדרי רשת גישה לצורך מתן‬ שירותי מפ"א. מגבלות כאמור, יחולו על בעל רשיון מפ"א, או על בעל רשיון מפ"א ייחודי, שיפעל‬ ‫בקרבת אתרים גדולים הממוקמים מחוץ לערים ואשר פועלים בתחום תדרים זה, במסגרת רשיון‬ ‫לתקשורת לוויינית (דוגמת עמק האלה, צומת ראם, או נווה אילן).‬

‫הקצאה בתחום 7.3 גה"ץ‬:

‫בישראל תחום התדרים 7.3 גה"ץ הועד לשימוש אזרחי לשירות נייח, לצורך הקמת רשת גישה‬
‫22‬ ‫אלחוטית (‪ ,(FWA‬הן למערכות נקודה לנקודה והן למערכות נקודה לרב-נקודה.

כאמור לעיל,‬ ‫המשרד בחן את מתכונת ההקצאה המתגבשת באירופה בתחום התדרים 4.3 עד 8.3 גה"ץ (במסמך‬ ‫זה: 5.3 גה"ץ, ו- 7.3 גה"ץ). בשים לב לצורך לקדם בישראל גם את התחרות בשוק התקשורת‬
‫הנייחת, ובשים לב לאי-זמינות של ציוד רט"ן לתחום תדרים זה בטווח השנים הקרובות, החליט‬ כאמור המשרד להקצות תדרי רשת גישה בתחום זה לצורך מתן שירותי מפ"א על-פי המפורט‬ בהמשך 32 .

הקצאת תדרי רשת גישה לבעלי הרשיונות תתבצע ברצועות המורכבות ממספר אפיקים‬ ברוחב כמקובל, כפי שמצויין בטבלה בסעיף 9, כך שלכל בעל רשיון תוקצה רצועה של 03 (או 41‪(2X‬‬
‫מה"ץ לכל היותר, וזאת, בין היתר, על-פי בקשתו והיקף השרות שהוא מתחייב לספק, ועל פי‬
‫המפורט בסעיף 11 לעיל 42 .

יצויין כי לעניין הקצאת תדרים בתחום התדרים 4.3 עד 8.3 גה"ץ, יפעל‬ ‫המשרד, ככל שניתן, בהתבסס על החלטת המועצה האירופית ‪ 2008/411/EC‬מתאריך 12 במאי 2008.‬

‫ההשתתפות במכרז בתחום זה תהיה פתוחה בפני כל בעלי רשיון מפ"א, לרבות בעלי רשיון מפ"א‬
‫כללי קיימים ("בזק" ו"הוט טלקום"). הקצאת תדרים בתחום זה לבעל רשיון מפ"א כללי חדש או‬ ‫לבעל רשיון מפ"א כללי ייחודי (חדש או קיים) תיעשה בהתאם למדיניות המשרד לעניין קידום‬ ‫התחרות בתחום התקשורת הנייחת וכדי לאפשר לשחקנים נוספים לפתח ולהקים רשתות גישה‬ ‫רחבות פס שיתחרו ברשתות הקיימות.

המשרד החליט לאפשר השתתפות בעלי רשיון מפ"א כללי‬ ‫קיימים ("בזק" ו"הוט טלקום") בהליך הקצאת התדרים, על מנת לאפשר שימוש בתדרים אלה‬ ‫לצורך אספקת שירותי פס רחב באזורים מרוחקים או דלי אוכלוסין וכאמצעי משלים לתשתית‬ ‫הקרקעית שבבעלותן.‬

בתחום זה יעמדו להקצאה כ-145 מה"ץ. חלק מהתדרים יוקצו לשימוש במתכונת TDD וחלקם במתכונת FDD. במסגרת הליך ההקצאה ועל פי הביקוש שיתעורר לכל אחת מסוגי הטכנולוגיות תקבע ועדת המכרזים מה יהיה היקף תחום התדרים שיוקצה במתכונת FDD (לכל היותר 29 אפיקים של 5 מה"ץ כל אחד), או כל שילוב ביניהם. בתום הליך ההקצאה תודיע הוועדה לכל מתמודד שזכה, מהי הרצועה, ומהם האפיקים הפרטניים שיוקצו לשימושו.

תחום תדרים זה יוקצה לבעלי רשיונות מפ"א כללי חדש או קיים ומפ"א כללי ייחודי חדש או קיים, באותה רמת עדיפות.

יובהר, לעניין תחום תדרים זה, כי הקצאת תדרים למתן שירותי מפ"א תהיה במעמד ראשי; זאת, לעומת הקליטה מלוויינים, אשר נקבע לגביה, ברשיונות הניתנים לפעילות לוויינית, כי הינה במעמד משני. עם זאת, יכול שייקבעו תנאים ומגבלות שימוש למי שיוקצו לו תדרי רשת גישה לצורך מתן שירותי מפ"א.

מגבלות כאמור, יחולו על בעל רשיון מפ"א, או על בעל רשיון מפ"א ייחודי, שיפעל בקרבת אתרים גדולים הממוקמים מחוץ לערים ואשר פועלים בתחום תדרים זה, במסגרת רשיון לתקשורת לוויינית (דוגמת עמק האלה, צומת ראם, או נווה אילן).

ה' אדר התשס"ט
26 פברואר 2009

אריאל אטיאס שר התקשורת