חוק ניתוק הזיקה

תוכן עניינים

שוק התקשורת בישראל עובר שורה של מהפכות, בעיקר בתחום הסלולאר אך גם בתחומי הטלוויזיה, האינטרנט, שיחות בינלאומיות וכן הלאה. מהפכה זו נועדה להחזיר את הכוח הצרכני אל הצרכנים, ומבחינת שוק הסלולאר הגדול אך הלא תחרותי והריכוזי, להחזיר תחרות לשוק שתוזיל מחירים ותשפר את רמת השירות לצרכנים. למרות שמונח כמו חוק ניתוק הזיקה נשמע כמו משהו מורכב מעולם מדעי המדינה, בפועל מדובר על תיקון לחוק התקשורת שהוכנס לחוק בשנת 2010 ושמשמעותו העברת יותר כוח צרכני למשתמשי הסלולאר בישראל והגבלת הכוח של מפעילות הסלולאר.

זיקה בין רכישת מכשירים לקבלת הטבות

חקיקה זו נועדה לנתק את הזיקה (הקשר) הישירה של קבלת הטבות ממפעילות הסלולאר עבור רכישת ציוד קצה על ידי הצרכן – הכוונה היא בעיקר למכשירי טלפון סלולאריים. התיקון לחוק התקשורת שידוע גם כחוק ניתוק הזיקה ישמש לקבלת שוויון מלא בקבלת הטבות בגיל שימוש בציוד קצה בין אם הלקוח רכש את ציוד הקצה ממפעילת התקשורת ובין אם רכש אותו באופן פרטי.

החוק החדש מביא למצב שבו חברות הסלולר לא יוכלו יותר להתנות קבלת הטבות שונות שנובעות משימוש במכשיר קצה כלשהו בכך שאותו מכשיר או ציוד קצה יירכש רק מאותה חברת סלולאר. לאורך שנים זיקה זו בין קבלת הטבות לבין רכישת מכשירים סלולאריים הייתה מוחלטת ומקובעת, בכך הצרכנים היו למעשה שבויים בידי מפעילות הסלולאר והיו ובחרו ברוב מוחלט של המקרים לרכוש ציוד מהמפעילות על מנת לקבל את ההטבות, בעיקר זיכויים עבו שימוש במכשיר.

עיקר ההטבות המדוברות במסגרת חוק ניתוק הזיקה הן קבלת זיכוי עבור שימוש מסוים ומוגדר בזמן אוויר – זיכוי שמהווה החזר על עלות המכשיר בתמורה לשימוש.

אין ספק כי האינטרס של חברות הסלולאר הוא שצרכנים יירכשו מהן את ציוד הקצה ושהן בתמורה יעניקו לצרכן הטבות שונות, זהו מקור הכנסה ורווח נוסף לחברות ואמצעי נוסף להשאיר את כל מערך השירותים שהלקוח עושה בהם שימוש בתוך מערך השירותים של המפעילה.

מה הלקוח צריך לעשות למטרת החוק

על מנת שלקוחות שרכשו מכשירי טלפון או ציוד קצה רלבנטי אחר באופן פרטי או שלא דרך המפעילה הסלולארית שהם מנויים אצלה כיום יוכלו לקבל את ההטבות להן זכאי לקוח שרכש את הציוד מהמפעילה, עליהם לעמוד בכמה חובות שקובע חוק ניתוק הזיקה.

החוק מחייב את הלקוחות הללו להציג פיזית את המכשיר המדובר לנציג של חברת הסלולאר כך שתהיה הוכחה פיזית לקיומו המוחשי של המכשיר הרלבנטי לקבלת הטבה ספציפית. מעבר לכך לקוחות חייבים להציג אישור קניה של המכשיר הספציפי, אישור זה יכול להיות חשבונית מס, קבלה, פירוט תשלומי כרטיס אשראי, חשבון טלפון קודם המראה רכישת המכשיר וכדומה. אישור הקנייה יכול להיות מישראל או מחו"ל.

דרישות חוק ניתוק הזיקה מחברות הסלולאר

חלק משמעותי של חוק ניתוק הזיקה הוא כמובן הגדרת החובות של חברות הסלולאר ליישום החוק כלפי הלקוחות. אלו כוללות את הדגשים העיקריים הבאים:

•    ההטבות במסגרת חוק ניתוק הזיקה יינתנו על ידי המפעילות הסלולאריות לאותה תקופה לפחות כמו תקופת ההטבות של לקוחות שכן רכשו ציוד קצה מאותה חברה. חשוב לציין כי החברות רשאיות להתחשב מבחינתן במועד רכישת הציוד על ידי הלקוח לצורך חישוב קבלת ההטבות.
•    ההטבות שמספקות חברות הסלולאר במסגרת יישום חוק ניתוק הזיקה יהיו זהות בהתאם לדגם המכשיר הספציפי בין לקוח שרכש דרך המפעילות ללקוח שלא רכש דרכה.
•    חברות הסלולאר יחויבו ליצור מקסימום 6 רמות סיווג לקביעת קבלת הטבות גם עבור מכשירים שלא משווקים על ידיהן.