זכויות יוצרים על פיתוח אפליקציות

תוכן עניינים

החל משנת 2007, עם המצאתו של האייפון הראשון, ובהמשך עם התפתחותו המואצת של שוק הטלפונים החכמים (סמארטפונים), התוודע העולם למונח חדש, אשר מוכר בשם "יישום מובייל", או בשמו הנפוץ, אפליקציה.

 הודות לתפוצה חסרת התקדים של מכשירי הטלפון החכם בכל רחבי העולם, נוצר בימינו ביקוש הולך וגובר לאפליקציות שונות למכשירי הסלולר ולמחשבי הלוח (טאבלטים), מה שהוביל להתפתחותו המואצת של תחום פיתוח האפליקציות. 

 מדינת ישראל, אשר זכתה זה מכבר לכינוי "אומת הסטארט אפ", מהווה חלק חשוב במגמה זו, כאשר מספר רב של חברות ואנשים פרטיים בישראל עוסקים בתחום פיתוח האפליקציות.

עם זאת, השאלה שנשאלת תדיר היא האם קיימות זכויות יוצרים על תהליך פיתוח אפליקציות, וכיצד מפתח אפליקציות יכול ליהנות מהגנה חוקית על פירות עבודתו.

האם חוק זכויות יוצרים חל גם על פיתוח אפליקציות?

חוקי זכויות יוצרים, בבסיסם, נועדו על מנת להעניק הגנה ליוצר של "יצירה מקורית", וזאת מפני שימוש שאינו מורשה ביצירה, וללא אישורו של היוצר המקורי.

חשוב לזכור, כי חוקי זכויות היוצרים ברחבי העולם, כמו גם בישראל, אינם מעניקים הגנה לרעיון, שיטה, דרך פעולה וכדומה, אלא רק לדרך הביטוי של אלו בפועל.

מאחר ומטבע הדברים, תחום פיתוח האפליקציות מתבסס בראש ובראשונה על רעיון מסוים, אשר מהווה הבסיס להליך פיתוח האפליקציה, נשאלת השאלה כיצד ניתן להחיל את הגנת זכויות היוצרים על הליך פיתוח האפליקציה, גם טרם יציאתה לשוק.

כאמור, אף כי חוקי זכויות היוצרים אינם חלים על הרעיון העומד בבסיסה של האפליקציה, מקורי ככל שיהיה, הרי שמרגע שרעיון זה זכה לביטוי בשטח, הרי שביטוי זה מהווה לכשעצמו יצירה מקורית לכל דבר, ומשכך זכאי להגנה מטעם חוקי זכויות היוצרים.

מסיבה זו, אחד מהשלבים הראשונים במסגרת פיתוח אפליקציה כלשהי צריך לכלול את עיגון הליך פיתוח האפליקציה מראש, וזאת על מנת לבסס את יתרונו התחרותי של מפתח האפליקציה, ולמנוע מגורמים אחרים להעתיקה עוד בשלבי הפיתוח.

כיצד ניתן לזכות בהגנת זכויות יוצרים על הליך פיתוח אפליקציות?

אחת מהדרכים הנפוצות ביותר לזכות בהגנת זכויות יוצרים על הליך פיתוח אפליקציות, היא באמצעות מה שמכונה "פורמט זכויות יוצרים לאפליקציה".

במסגרת הפורמט, אשר ניתן לנסחו בהתאם לדוגמאות שונות הקיימות ברשת האינטרנט, היוצר של האפליקציה נדרש לנסח על הכתב באופן מפורט את תיאור האפליקציה העתידית, וזאת בנוסף להליך הפיתוח המתוכנן שלה, ברמת פירוט גבוהה ככל הניתן.

בנוסף, חשוב כי המפתח יקפיד לתאר את שימושיה העתידיים של האפליקציה, הן ברמה הכללית והן ברמה הפרקטית.

לאחר תום הניסוח, ומשעה שפורמט זכויות היוצרים נחתם על ידי נוטריון וזכה לאישורו של בית המשפט, הרי שהגנת זכויות היוצרים חלה גם על הליך פיתוח האפליקציה, וזאת בהתאם לאופן ניסוחה בפורמט זכויות היוצרים.

חשוב גם לדעת, כי פורמט זכויות היוצרים מהווה מסמך בעל תוקף משפטי בינלאומי, אשר מכובד במרבית מדינות המערב, ומעניק הגנה מרבית ליוצר המקורי של האפליקציה.

יש גם להדגיש בהקשר זה, כי התנאי הראשון לקבלת הגנה במסגרת חוקי זכויות היוצרים, הוא כי מדובר ביצירה מקורית, אשר אינה מועתקת כולה או בחלקה ממקור אחר (בניגוד להסתמכות מותרת על רעיון או תפיסה, שאינה אסורה בחוק).

מסיבה זו, וטרם ניסוח פורמט זכויות יוצרים, חשוב בראש ובראשונה להבטיח כי האפליקציה המדוברת אכן מהווה "יצירה מקורית" לכל דבר ועניין, כאשר במידה ולא כך הדבר, הרי שחוקי זכויות היוצרים לא יחולו עליה, וללא קשר לפורמט זכויות היוצרים.

ראו גם:

פיתוח אפליקציות לאנדרואיד

פיתוח אפליקציות לאייפון