ארגון הבריאות העולמי קובע – קרינה סלולרית מעלה את הסיכוי לסרטן

תוכן עניינים

נושא קרינת הטלפונים הסלולאריים הוא נושא שדובר בו רבות וקיים מאבק מתמשך וחילוקי דעות קשים בין חברות התקשורת ויצרניות הטלפונים לבין ארגוני בריאות וסביבה בכל העולם. עיקר המחלוקת היא סביב השאלה האם הקרינה הסלולרית שנפלטת מהטלפונים והאנטנות הסלולאריות מזיקה או עלולה להזיק בטווח הארוך.

באמצע שנת 2010 יצא ארגון הבריאות העולמי, גוף רשמי מכובד מאוד לכל הדעות, עם פרסום תוצאות של מחקר מקיף שנערך על השפעת הקרינה הסלולארית. השורה התחתונה היא שהקרינה אכן מזיקה ומעלה את הסיכוי לבעיות רפואיות שונות ובעיקרן סרטן.

מלחמה על פרסום התוצאות

המחקר הסתיים בשנת 2005 אך ארגון הבריאות העולמי פרסם את התוצאות רק חמש שנים מאוחר יותר בעקבות מלחמה חריפה של חברות הסלולאר ויצרניות הטלפונים נגד פרסום התוצאות לציבור. החשש של הגופים בעלי האינטרסים ברור כמובן והם חשו מיצירת פאניקה בציבור שתפגע בהכנות הארגונים הגדולים האלו.

לבסוף הצליח הארגון לפרסם את תוצאות המחקר והם אכן מטרידות. ארגון הבריאות העולמי טוען שהעיכוב בתוצאות נבע גם משוחד שסיפקו החברות המתנגדות ובעלות האינטרסים לבעלי תפקידים בארגון על מנת שיעצרו את הפרסומים.

נקודה למחשבה היא שהמחקר נערך בתחילת שנות האלפיים, כאשר שימוש בטלפונים סלולאריים היה בהיקפים הרבה פחות גדולים מאשר היום ולכן התוצאות מטרידות אף יותר כי כיום רוב האנשים משתמשים במכשירים הרבה יותר זמן.

פרטי המחקר של ארגון הבריאות העולמי

מדובר על מחקר מקיף וגדול מאוד שנערך ב-13 מדינות, כאשר גם בישראל הייתה נציגות לארגון שהשתתפה במחקר. עיקר המחקר התמקד בסיכון או בעלייה במקרי סרטן במוח בקרב משתמשים בטלפונים סלולאריים, כאשר הארגון מצע נתון מדאיג שאומר כי הסיכוי ללקות בסרטן המוח עולה ב-40% עבור משתמשים סלולאריים כבדים שמדברים מעל 30 דקות ביום.

כאמור, מה שעוד יותר מדאיג ומטריד בתוצאות אלו הוא שבשנת 2005 דיבור של חצי שעה ביום נחשב משתמש כבד ואילו כיום גם אנשים שמגדירים עצמם כמשתמשים קטנים מדברים לרוב זמן ארוך יותר בכל יום.

במהלך המחקר נבדקו אלפי חולים שלקו בסרטן מוח ובחנו את היקף השימוש שלהם בטלפונים סלולאריים, כאשר נמצא כי מרבית החולים שלקו בסרטן אכן היו משתמשים כבדים. כמו כן, המחקר גילה עובדה משמעותית שתומכת בתוצאותיו, רוב הגידולים אצל אותם חולים התפתחו באזור האוזן שבה הם נוהגים לדבר בטלפון הסלולארי.

כמובן שנתונים אלו אינם מספיקים לקבוע חד משמעית כי הקרינה הסלולארית אכן גורמת לסרטן, כי בכל זאת מדובר על אנשים שונים ויש המון משתנים אחרים שיכולים לעודד התפתחות סרטן – אך קשה להתעלם מהתוצאות.

המחקר אף ציין הסתייגות כזו בתוצאות שקבעה כי אי אפשר לומר בוודאות שהקרינה היא הסיבה היחידה, זאת מחשש לתביעות חמורות של החברות הסלולאריות ומתוך רצון לתת תמונה אמיתית ומדויקת לציבור. המחקר גילה שההשפעה על ילדים וצעירים אף מסוכנת יותר ושהם בקבוצת סיכון גבוהה יותר בעיקר בגלל שמוחם עדיין נבנה ומתעצב – כיום ילדים קטנים רבים כבר מחזיקים בטלפון פרטי.

האם משהו ישתנה בשטח

גם לאחר פרסום תוצאות המחקר העניין סביב התוצאות הקשות שכך יחסית במהרה, ייתכן שבעקבות השתקה תקשורתית של גופים בעלי עניין וייתכן כי פשוט הציבור לא מעוניין לדעת את הפרטים המטרידים שרלבנטיים לכל אחד ואחד מהם והאנשים מעדיפים פשוט "לסתום אוזניים" ולהמשיך לדבר, לשלוח הודעות ולצרוך תכנים בטלפונים הסלולאריים שרק הולכים ומתקדמים בכל שנה. מדובר על חומר למחשבה מעמיקה בקרב צרכנים ובעיקר הורים לילדים עם טלפונים.