השפעות בריאותיות של הקרינה הסלולרית

תוכן עניינים

כיצד משפיע הסלולרי על בריאותנו?

השפעותיה של קרינת הטלפון הסלולרי על הבריאות, החלו להעסיק את הציבור לאחר העלייה המשמעותית בהיקף השימוש בטלפונים סלולריים בישראל וברחבי העולם. הקרינה הנפלטת מהטלפון הסלולרי, מהאנטנות ומתחנות הבסיס השונות, היא קרינה אלקטרומגנטית בלתי מייננת הדומה לקרינה הנפלטת מהמיקרוגל, אך עוצמת השדה האלקטרומגנטי שלה נמוכה בהרבה מזו הנוצרת על ידי המיקרוגל.

השפעתה הוודאית היחידה והידועה של קרינת הטלפון על רקמות הגוף היא השפעה תרמית. עם זאת, בכל רחבי העולם מתבצעים מחקרים שונים הבודקים את הקשר בין חשיפה מוגברת לקרינה הסלולרית ובין עלייה במקרי מחלת הסרטן. מסיבה זו, גם פרסם משרד הבריאות בשנת 2008 המלצות שונות הקוראות להפחית את החשיפה לטלפונים סלולאריים בעיקר בקרב ילדים.

מדד SAR

רמה הקרינה המרבית המותרת בשימוש בטלפונים סלולאריים, נקבעת במרבית המדינות על ידי הגופים הממשלתיים האחראים על כך. הקרינה הנספגת בגוף האדם נמדדת באמצעות מדד SAR – Specific Absorption Rate – מדד שיעור הספיגה הסגולי.

המדידות נערכות ביחס של יחידת ואט אחת לקילוגרם, באמצעות מספר מדי קרינה מיוחדים המצויים בתוך מתקן עגול המוצב בסמוך לטלפון. רמות הקרינה נבדקות גם ביחס לפרמטרים שונים, כדוגמת עוצמת השידור, המרחק ממקור השידור – הטלפון הסלולרי או תחנת הממסר, והיכולת של הרקמה האנושית לספוג את סוג הקרינה הנבדקת.

כיום, ישנם שני ממדי קרינה עיקריים של SAR: תקן FCC האמריקאי משנת 1996, לפיו כמות הקרינה המותרת הנספגת במד הקרינה לא תעלה על 1.6 ואט לקילוגרם. לפי המלצת האגודה הבינלאומית להגנה מפני קרינה (IRPA/ICNIRP) משנת 1998, לא תעלה הקרינה הנספגת בגוף על 2 ואט לקילוגרם, אך שיטת המדידה במקרה זה היא שונה במעט.

מסקנות בעניין השפעתה של הקרינה הסלולרית על גוף האדם

למרות המחקרים הרבים שנערכים בנושא, קשה מאוד לקובע מסקנות חד משמעיות באשר להשפעתה המזיקה של קרינת הטלפונים הסלולריים על הרקמות האנושיות. התפתחותן של מחלות הסרטן, ובייחוד סרטן המוח, היא איטית ביותר ולרוב נמשכת בין 10 ל-20 שנה, ואילו השימוש בטלפונים סלולאריים הוא עדיין חדש יחסית.

יחד עם זאת, במחקרים שונים אכן נמצא קשר בין קרינה סלולרית ובין התפתחות סוגים שונים של סרטן. לדוגמה, במחקר שנערך בבית החולים שיבא, נמצא כי קיים קשר מובהק בין שימוש מתמשך בטלפון סלולארי ובין העלייה בסיכון ללקות בסרטן בבלוטות הרוק.

אמצעים להפחתת החשיפה לקרינה

בשל החשש מהשפעתה המזיקה של הקרינה הסלולארית פותחו בשנים האחרונות אמצעים שונים שתפקידם הוא לצמצמה:

דיבורית – באמצעות שימוש בדיבורית ניתן לצמצם באופן משמעותי את עוצמת הקרינה המגיעה על הגוף.

בלוטוט'גם באמצעות דיבורית בטכנולוגיית בלוטות' ניתן להרחיק את המכשיר הסלולארי מאזור הראש ולהפחית את עוצמת השידור לה אנו חשופים.

רמקול – במרבית המכשירים הסלולריים הקיימים היום ישנו רמקול פנימי המאפשר לשוחח בטלפון גם בלי להצמידו לראש.

אמצעים נוספים – בנוסף לאמצעים אלה ניתן להשתמש גם באוזניות, במדבקות שונות או בכל אמצעי אחר שמטרתו היא להפחית את החשיפה הישירה לקרינת הטלפון הסלולרי.