האם קרינה סלולרית מסרטנת?

תוכן עניינים

החידושים בעולם הסלולר והמובייל לא מפסיקים להתרחש ולשנות את השוק כל העת, אך יש נושא אחד שנשאר יציב בשיח הסלולרי והטכנולוגי העולמי כבר שנים, נושא שנחקר רבות ופורסמו מסקנות לגביו לכאן או לכאן – השאלה האם קרינה סלולרית מסרטנת, וההשפעות בכלל של קרינה סלולרית. החדשות הכרי עדכניות לגבי זה מגיעות ממחקר חדש שפורסם בדנמרק, המחקר קובע הפעם כי קרינה סלולרית אינה מסרטנת. זאת בניגוד למחקר מקיף מראשית השנה וקביעה של ארגון הבריאות העולמי כי דיבור בטלפון סלולרי עשוי לגרום לסיכונים שונים.

המחקר החדש שקובע כי קרינה סלולרית אינה מסרטנת הוא הגדול ביותר מסוגו שנעשה עד היום, הוא כלל כ-350,000 משתתפים נבדקים ומשך הזמן שלו הוא אחד הגורמים המרכזיים לכך שתוצאותיו נראות אמינות יותר מכל מחקר אחר – 18 שנה של מחקרים ובדיקות.

שימוש בטלפון לא מעלה הסבירות לסרטן

השורה התחתונה של המחקר החדש היא כי שימוש בטלפון נייד סלולרי אינו מגביר את הסיכון או הסבירות להתפרצות מחלות סרטניות כלשהן בקרב משתמשים. המחקר הרלבנטי נערך בקופנהגן שבדנמרק, במסגרת המכון לחקר אפידימיולוגי של מחלות סרטן, הוא כלל נבדקים מעל גיל 30 בהיקף אדיר של 358,400 נבדקים. מתכונת המחקר הייתה כזו שמאות אלפי הנבדקים חולקו לשתי קבוצות עיקריות, קבוצה של בעלי טלפונים סלולריים וקבוצה לא טלפונים סלולריים, הוא נערך החל משנת 1990 ועד 2007 – לכן לקח מעל שלוש שנים לפרסום התוצאות, ניתוח כמות נתונים כה גדולה ארך זמן רב מאוד.

תוצאות המחקר החדש המראה כי קרינה סלולרית אינה מסרטנת כללו 10,700 נבדקים לערך שחלו בסרטן שהתבטא בגידולים במערכת העצבים (המערכת שנטען רבות כי היא המושפעת לרעה בצורה המשמעותית ביותר מטלפונים סלולריים). אחוז חולי הסרטן שהיה להם טלפון סלולרי (מעל 13 שנים) היה מאוד קרוב לאחוז החולים בקרב הקבוצה שלא היה לנבדקים בה טלפון. כמו כן, ניתוח נתוני המחקר לא הראה על כל עלייה ברמת הסיכון ללקות בסרטן כלשהו לעומת הקבוצה שלא השתמשה בקביעות בסלולרי.

בכך המחקר אשר קובע כי קרינה סלולרית אינה מסרטנת מספק תשובה הולמת יחסית לגורמים שטענו תמיד כלפי תוצאות דוגמת אלו כי משך הזמן שהמין האנושי משתמש בטכנולוגיה הזו קטן מדי בכדי שניתן יהיה לבדוק את השפעות הקרינה לעומק. כאן מדובר על שימוש רצוף של מעל 10 שנים ויותר קרוב ל-20 שנה אצל חלק מהנבדקים, כך שאכן מדובר על ממצאים בעלי תוקף מבחינת זמן והיקפי השימוש. עם זאת, החוקרים הדנים עצמם סייגו במעט את התוצאות ואמרו כי יש צורך במחקרים נרחבים וארוכי טווח נוספים לאישוש התוצאות וגילוי נושאים נוספים.

שלל מחקרים ועדויות נוספות

את העובדה כי קרינה סלולרית אינה מסרטנת ניתן לשמוע במחקרים רבים אחרים ובעדויות של גורמים מקצועיים שונים כבר שנים רבות, המחקר המהותי הראשון קבע כבר ב-1990 כי הקרינה מטלפונים סלולריים אינה מסוכנת. ניתן לתת כדוגמאות מחקר בריטי מראשית 2011 שהראה שלא הייתה עלייה במקרי סרטן מוח אצל נשים וגברים משתמשי סלולר, הודעתו הרשמית של פאנל מומחים אמריקאיים במחצית 2011 כי אין מספיק מחקרים והוכחות המראים על קשר בין התפרצות סרטן לקרינה סלולרית וכמו כן מחקרים נוספים בעלי ממצאים דומים.

מומחים רבים שטוענים כי קרינה סלולרית אינה מסרטנת לא הצליחו למצוא סיבות והסברים הגיוניים ומדעיים מבחינה ביולוגית מדוע שקרינה כזו תגרום להיווצרות סרטן ביתר תכיפות או תקיפות. לעומת זאת, השנה התפרסם מחקר מקיף ובינלאומי שהראה דווקא כי לאחר 5 שנות שימוש ממושך בסלולרי כן עולה הסיכון לסרטן בראש וכמו כן כי שימוש באזורים כפריים מעוטי אנטנות סלולריות העלה את רמת הסיכון אף יותר.
כמו כן, התגלה כי אנשים מסויימים סובלים מתופעה המכונה אלרגיה לטלפון סלולרי.