הפחתת דמי הקישוריות

תוכן עניינים

לאחרונה הודיע משרד התקשורת על הפחתה דרמטית של דמי הקישוריות שהציבור משלם עבור ביצוע שיחות סלולרי בין הרשתות השונות. זהו השינוי הדרמטי השני בענף התקשורת הסלולרית, כאשר הראשון היה אכיפת ניידות מספרים לפני כשנתיים.

דמי הקישוריות הם תוספת תשלום לדקת שיחה שמתבצעת בין רשת סלולארית אחת למכשיר טלפון שפועל על רשת אחרת – תעריף הקישוריות כיום הוא 25 אגורות לדקה. לאחר הפחתת דמי הקישוריות הסופית בשנת 2014 יעמדו דמי הקישוריות על 5.5 אגורות בלבד וכבר בינואר 2011 הם יופחתו בשיעור חד ל-6.87 אגורות.

יוזמי הפחתת דמי הקישוריות – קרב של משרד התקשורת

המהלך להפחתת דמי הקישוריות הוא מיוזמתו של משרד התקשורות ובהובלת השר משה כחלון ומנכ"ל משרדו, עדן בר-טל. משרד התקשורת יזם את תחילת תהליך החקיקה הפחתת דמי הקישוריות מכמה סיבות:

  • הוזלת עלות השיחות לציבור.
  • הגברת התחרות בשוק הסלולארי הריכוזי בישראל.
  • שיפור בתנאי השוק ובתנאי הכניסה של מפעילים וירטואליים (MVNO) לשוק בשנת 2011 – מפעילים אלו יציעו שירות סלולארי על בסיס הרשתות של החברות הגדולות והן קונות זמן אוויר מוזל מחברות אלו שכבר יש להן תשתית סלולארית, הפחתת דמי הקישוריות תוזיל את השיחות ואת התפעול של אותם מפעילים חדשים.

משרד התקשורת הזמין מחקר של חברת הייעוץ הבינלאומית NERA על מנת לבחון את מודל התמחור הסלולארי בישראל ואת נושא הפחתת דמי הקישוריות על כל היבטיו, ממסקנות המחקר המשרד המליץ בתחילה להפחית את דמי הקישוריות במהלך הדרגתי לשיעור נמוך יותר של 2.57 אגורות, אך לאחר בחינה מחודשת של הנושא ובלחץ מסיבי של המפעילות הסלולאריות הפחתת דמי הקישוריות תהיה למחיר של 5.5 אגורות עד 2014.

המהלך נוהל כקרב של ממש בין משרד התקשורת לבין החברות הסלולאריות שהתנגדו נחרצות למהלך, בתקשורת ובפורומים רשמיים הועברו חילופי דברים קשים בין הצדדים עד להכרזת שר התקשורת, משה כחלון, לאחרונה על ההפחתה החדה כבר בשנת 2011 והמשך הפחתה הדרגתית עד 2014.

התנגדות קשה של החברות הסלולאריות

חברות התקשורת שלחו למערכה נגד הפחתת דמי הקישוריות את הכלים הכי כבדים שלהן, לחצים עצומים הופעלו על משרד התקשורת והמערכת הפוליטית-כלכלית בישראל כדי למנוע את המהלך.

החברות הפעילו לוביסטים ושיגרו מסרים לתקשורת בעלות של מיליוני שקלים. עיקר ההתנגדות למהלך של הפחתת דמי הקישוריות נבעה כמובן מכך שהדבר יפגע בהכנסות החברות, הכנסות גבוהות מאוד בכל שנה. החברות טענו בכל פורום אפשרי שההפחתה תפגע הרווחיות קשות ותגרום להעלאות מחירים בלתי נמנעות.

משרד התקשורת ענה לטענות החברות הסלולאריות כי שיעור רווחיותן לא ייפגע משמעותית בהתאם לתוצאות המחקר של NERA וכי חברות אלו לא שיתפו פעולה והעבירו מידע חלקי למשרד התקשורת על מנת לסכל את המהלך.

החברות השונות מעלות תעריפים כתגובה בשיטות מעניינות – להרחבה – פלאפון חיוב עסקי

המשמעויות לצרכן

בעיקרה, הפחתת דמי הקישוריות אמורה להוזיל את העלות הסופית לצרכנים, אך הדעות חלוקות מאוד ומגוונות מאוד לגבי ההשפעה האמיתית של הפחתת דמי הקישוריות על השורה התחתונה של הצרכנים.

בעיקרון הצרכן אמור לשלם בסופו של דבר פחות בעקבות הפחתת דמי הקישוריות, אך הוזלה זו לא תהיה מיידית ובקו ישיר להפחתה הקרובה. רוב הלקוחות משלמים מחיר קבוע לדקה על פי התכנית אליה הצטרפו ולכן הוזלת דמי הקישוריות לא תשפיע עליהם עד חידוש החוזה.

משרד התקשורת אוסר על המפעילות להעלות את עלות השיחות ללקוחות פעילים בחוזה אך הוא לא יכול לחייבן להפחית את העלות למרות הפחתת דמי הקישוריות.

הצרכן כן ירוויח הוזלות עם כניסתם של המפעילים הוירטואליים לשוק בשנת 2011, מפעילים אלו יוכלו להציע תעריפים זולים ותחרותיים בעקבות הפחתת דמי הקישוריות ובעקבות ההוזלות של המפעילים הוירטואליים גם החברות הגדולות יאלצו להוריד תעריפים כדי לשמר לקוחות.