אפליקציה לביצוע החייאה

תוכן עניינים

מי מכם חלם שהמהפכות הטכנולוגיה והתקשורת יולידו רופאים רובוטים או יאפשרו לכל אדם האוהב חידושים להוסיף לשמו את התואר "ד"ר"? – החידושים הטכנולוגיים האחרונים בתחום התקשורת לא פסחו על עולם הרפואה ומציעים אפליקציות סלולאריות המסייעות במגוון תחומים באופן יומיומי. חלקן אף מועילות במיוחד בשעות בהן הזמן מהווה פקטור משמעותי ולא ניתן לקבל סיוע מגורם מוסמך מכל סיבה שהיא.

למי מיועדות האפליקציות?

ראשית, חשוב לציין כי אפליקציות בביצוע החייאה אינן מהוות תחליף לקבלת סיוע מיידי מגורם רפואי המוכשר לכך והן אינן שוות ערך לקורסי החייאה הנלמדים במסגרת מוסדות רפואיים.

אפליקציות אלו נועדו להעשיר את הידע הרפואי של אלו שאינם אוחזים בתואר "ד"ר" ולסייע לאלו במצבים נתונים קריטיים בהם לא ניתן לקבל סיוע רפואי חיצוני. בנוסף, מסייעות אפליקציות אלו מדי יום לאנשי צוותים רפואיים ברחבי העולם ומייעלות את עבודתם.

למי מתאימות האפליקציות?

אפליקציות אלו מתאימות לבעלי המכשירים הסלולאריים המתקדמים המכונים "סמארטפונים" (טלפונים חכמים) ומוכרים כמכשירים ניידים המשלבים יכולות של מחשבים ניידים.

בין היכולות הבולטות המאפשרות יישום אפליקציות מסוג אלו ניתן למצוא את יכולות הצגת המידע וההשמעה הגבוהות, נפחי אחסון ועיבוד נתונים הגדולים והמתקדמים וכמובן גישה בלתי תלויה לאינטרנט בכל זמן ובכל מקום – בנגיעת מסך פשוטה.

עלות ותכנים

את מרבית האפליקציות הסלולאריות המסייעות בביצוע החייאה ניתן לרכוש תמורת דולרים ספורים (לרוב בין 2-4 דולרים) והן כוללות הוראות, מדריכים מצולמים ואיורים למצבי החייאה וטיפול נמרץ.

האפליקציות נועדו להעשיר את הידע הבסיסי בתחום העזרה הראשונה והדחופה בצורה ידידותית לכל משתמש. הן כוללות תכנים מרובים כדוגמת: מספרי חירום במדינות שונות בעולם, תיאורים וציורים של עשרות מצבי חירום, הנחיות ברורות הן קוליות והן ויזואליות לביצוע החייאה מתאימה במקרים שונים, אחסון מידע רפואי אודות בני המשפחה לעת הצורך ועוד.

האפליקציות המובילות והמוכרות כיום

כיום, קיימות בשוק הסלולארי שתי אפליקציות הנחשבות למובילות ואף פורצות דרך בתחום ההחייאה ומתן העזרה הראשונה. הראשונה, Pocket First Aid & CPR, שפותחה על ידי איגוד הלב האמריקאי ובעלת מאות דפי מידע במהימנות גבוהה במיוחד.

זו מהווה את היישום המקיף ביותר בתחום ומיועדות לכל משתמשי הטלפונים החכמים. היא כוללת את המידע המעודכן ביותר למתן עזרה ראשונה וסיוע במצבי חירום היישר מהאיגוד האמריקאי, סקירה של כל הליכי העזרה הראשונה בכל מקום ובכל מצב, בחירה והתאמה של רשימת עזרה ראשונה המותאמת לכל משתמש, שמירת המידע הרפואי ופרטי הביטוח הרפואי של המשתמש ושל בני משפחתו.

השנייה,CPR PRO , פותחה על ידי רופא קרואטי וכיום מתאימה אך ורק לבעלי אייפון (אך עובדים על הרחבתה לשאר הסמארטפונים הנמכרים בשוק). אפליקציה זו מיועדת בעיקרה לצוותים רפואיים מוסמכים והאייפון המונח על חזהו של הנמצא במצוקה מודד באמצעות חיישנים את קצב ומהירות עיסוי החזה וממליץ על שינויים שיש לעשותם תוך התייחסות לפרמטרים הבאים: עומק, קצב, מהירות ותדירות עיסויי החזה.

סקפטים?

אין ספק כי בריאות וחיי אדם הינם בין הדברים שאין להקל בהם ראש בשום אופן. עם זאת, אפליקציית החייאה – אכן יכולה להציל חיים. ברעידת האדמה הגדולה בהאיטי, נקבר תחת ההריסות יוצר סרטים אמריקאי שנאלץ לחכות לחילוץ. בעודו פצוע, במשך 65 שעות הוא הצליח להציל עצמו בזכות מעקב אחר ההוראות וההנחיות מאחת מהאפליקציות שהיו מותקנות לו באייפון ויישומן.