אייפון ושמירת המיקום

תוכן עניינים

בסוף אפריל 2011 התעוררה הסערה האחרונה בתחום הרגיש והמדובר של פגיעה בפרטיות המשתמשים בעידן הטכנולוגי של ימינו. שני אנשי מחשבים חשפו כי מכשירי אייפון ואייפד שומרים נתונים על מיקום משתמשי המכשירים, גילוי זה הדגיש שוב את נושא הפרטיות והציב את חברת אפל בעמדה בעייתית לאחר שלא הודיעה למשתמשי המכשירים על שמירת נתוני המיקום והעלאת האפשרות שהחברה יכולה לעשות שימוש לרעה במידע אישי זה.

אייפון שומר את המיקומים שלך באמצעות קובץ סודי שנמצא במערכת ההפעלה שעל פי הנתונים שנחשפו שומר נתוני מיקום רבים ולפרקי זמן ארוכים מאוד, עובדה בעייתית מאוד מעבר לכך שאפל לא הודיעה למשתמשים על כך היא שהקובץ המשיך לעקוב אחר מיקום המשתמש גם לאחר שאפשרות שירותי המיקום בוטלה באופן פרטני על ידי המשתמש. שירותי המיקום של אפל מגיעים מופעלים כברירת מחדל בכל מכשיר האייפון. יש לציין כי אייפון שומר את המיקומים שלך רק לגבי מערכת ההפעלה iOS 4 וללא קשר להפעלת ה-GPS.

איזה מידע נשמר באייפון?

על פי חשיפת הפרטים, האייפון שומר את מיקום המשתמשים בקובץ שנקרא "consolidated.db" כאשר המידע שנשמר כולל קואורדינאטות של קו רוחב ואורך בו נמצא המכשיר וכן חותמת זמן המראה מתי המשתמש נכח במיקום מסוים.

נקודות הציון אינן תמיד מדויקות ברמה מוחלטת אך הן מפורטות מאוד וקרובות בהחלט למיקום המדויק, שמירת המיקום נעשית על בסיס קרבה לאנטנות סלולאריות. המידע שנשמר במכשיר האייפון עצמו הוא רב מאוד ולכן נשמר בקובץ דומה על המחשב כאשר מבצעים סנכרון או גיבוי בין הטלפון למחשב כלשהו.

המידע לא נשלח מהמכשיר – עדיין…

על פי הבדיקות שנעשו ועל פי הודעות רשמיות של חברת אפל, נתוני המיקום הספציפיים אינם נשלחים לשום גורם אלא הנתונים רק מועברים לאפל בצורה אנונימית לצרכים טכניים, אך אין בכך כדי להבטיח כי האייפון לא ישלח את הנתונים כולל פרטי המשתמש לחברת אפל בהמשך או שלחברה אין גישה לנתונים בצורה אחרת. בגלל שאפל לא הודיעה למשתמשים על שמירת נתוני המיקום עולות שאלות רבות לגבי השימוש בנתונים, הסיבות לשמירה מסיבית כזו והשימושים האפשריים בה.

אפל טוענת שמדובר בתקלה

עד חשיפת הנושא המורכב הזה שהאייפון שומר את המיקומים שלך אפל כאמור לא יידעה את בעלי המכשירים שלה על המידע הזה ואף דיווחה לרשויות בארה"ב כי האייפון שומר מידע על המשתמש רק אם אפשר שירותי מיקום – בלי לציין בהודעה זה שהשירותים מופעלים כברירת מחדל (בפועל השמירה נעשתה גם עם כיבוי שירותי המיקום).

בהודעות רשמיות באתר חברת אפל נטען כי האייפון שומר את המיקומים על מנת לשפר את קצב חישוב מיקום המשתמש לצרכי שירותי מיקום שונים – חישוב שבאמצעות GPS או התאמת מרחק מאנטנות סלולאריות ונקודות אינטרנט אלחוטי בלבד היה אורך זמן רב.

בתגובה לשאלות הרבות שהועלו לגבי היקפי המידע שנאספים לגבי מיקום המשתמש ומשך הזמן שנתונים אלו נשמרים אפל הודיעה רשמית כי מדובר על תקלה, באג במערכת ההפעלה, ולא באיסוף מכוון של נתונים. אפל דיווחה כי היא שוקדת על תיקון למערכת ההפעלה שיבטל את השמירה של נתונים ישנים יותר משבוע ימים. אפל גם דיווחה כי המשך שמירת נתוני המיקום לאחר ביטול שירותי המיקום מקורה בתקלה במערכת ולא באיסוף מכוון.

הנושא של פרטיות ואיסוף נתונים ימשיך להעסיק את המשתמשים, את הרשויות ואת קהילת הטכנולוגיה. אך אין ספק כי אפל אינה היחידה וגם יתר חברות הסלולר, כולל גוגול בהודאתה שלה מראש, אוספות מידע על המשתמשים לצרכים שונים.